طراحی ، اجرا و ارزشیابی آموزش مجازی دانشگاه بر اساس مدل تغییر کرن در دوران کووید و ارزشیابی برنامه مبتنی بر تجربه سه ساله دانشگاه علوم پزشکی جهرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش مجازی، فرصتی بی بدیل برای رویارویی با محدودیت های آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش برای همه و زمینه سازی برای توسعه پایدار و متوازن  در کشور است. استفاده از روش های آموزش مجازی در علوم پزشکی، در سال های اخیر به خصوص با شیوع این بیماری در کشور افزایش قابل توجهی داشته است. این تحقیق به بیان برنامه آموزش و توانمند سازی استاد و دانشجو  بر اساس مدل تغییر کرن و ارزیابی برنامه آموزشی این دوران بر اساس مدل کریک پاتریک پرداخته است .

روش کار

این پژوهش از نوع مقطعی است که در طول دو سال اجرای برنامه آموزش مجازی  بر روی  6 گروه دانشجویی از رشته های مختلف آموزشی انجام گردیده است. جامعه پژوهش را 1000 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف گروه های مختلف به خود اختصاص داده اند. طراحی آموزشی  و توانمندسازی  استادان و دانشجو، از طریق  مراحل تغییر و بررسی آن بر اساس مدل تغییر کرن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ارزشیابی برنامه، بر اساس سطوح مختلف با استفاده از مدل کرک پاتریک در سطوح مختلف انجام گردید. همچنین در این راستا ارزشیابی به صورت کمی- کیفی از دانشجو و استاد، با استفاده از سنجش نمرات یادگیری ترمیک و مصاحبه فردی و گروه های متمرکز از رشته های مختلف انجام شد.

یافته ها

جهت ارزیابی اثر بخشی آموزش مجازی  341 نفر دانشجو و 56 نفر از استادان مشارکت داشته اند. نتایج این ارزیابی نشان داد نمره رضایت دانشجویان از اثر بخشی دوره های آموزش مجازی، در همه حیطه های مورد سنجش با اختلاف معناداری پایین تر از نمره استادان بوده است،  نمره رضایت دانشجویان در خصوص اثر بخشی دوره های آموزش مجازی از حداقل 51/2 مر بوط به قسمت سازماندهی مواد درسی تا حداکثر 61/7 طراحی صفحات در دوره آموزش مجازی و نمرات استادان، از حداقل 70/9در حیطه سازماندهی مواد درسی تا حداکثر 81/3 در زمینه طراحی صفحات در دوره آموزش مجازی متغیر بوده است. نمره معدل دانشجو با افزایش، از مقادیر معناداری در ترم های مختلف برخوردار نبود.

نتیجه گیری

بررسی برنامه یادشده، بر اساس مدل کرک پاتریک در سطوح مختلف و سپس سنجش تغییرات نگرشی/ عملکردی و رفتاری گویای آن می باشد که لازم است با به کار گیری فرصت ها و دفع تهدیدها، شرایط بهینه ای را برای آینده آموزش ترسیم کرد. با به کار گیری تجربه های به دست آمده در این ایام به کیفی سازی آموزش و ارتقای تجربه های به دست آمده در این دوران اقدام کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!