دینامیک جمعیت، خصوصیات مرفومتریک و رابطه طولی وزنی دوکفه ای Mytilaster lineatus در سواحل جنوب غربی دریای خزر (استان گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مشکلات اصلی دریای خزر، آلودگی زیستی آن تحت تاثیر ورود گونه های مهاجم و پراکنش آن ها است. دوکفه ای  Mytilaster lineatus گونه ای مهاجم است که توانسته موقیعت خود را پس از ورود در خزر تثبت کند. اهداف این تحقیق بررسی دینامیک جمعیت ، پراکندگی، خصوصیات مرفومتریک، درصد پوشش ، فراوانی و رابطه طولی وزنی این گونه در سواحل استان گیلان بوده است. تعداد هفت ایستگاه در طول نوار ساحلی استان گیلان انتخاب، فاکتورهای محیطی در آن ها اندازه گیری و نمونه برداری ها از سواحل سنگی  طبیعی و انسان ساز به صورت ماهانه در طول یک سال (فروردین تا اسفند 98) توسط کوادرات 15*15 سانتی متر انجام پذیرفت . نتایج نشان دادند که میانگین سالانه شوری آب 2/97±9/85 در هزار ، دمای آب 5/01±16/44 سانتی گراد، اکسیژن محلول آب 9/75±9/88 میلی گرم بر لیتر بوده است. میانگین تعداد نمونه ها در کوادرات ها 49/86±324/05 عدد ومیانگین وزن 44/59±25/65 گرم و میانگین طول پوسته 35/68±11/0 میلی متر و بین ایستگاه ها اختلاف معنی داری آماری وجود داشته است. ازمون مولفه های اصلی نیز نشان داد که شوری و اکسیژن محلول آب بیش ترین همبستگی را با فراوانی این گونه داشته اند. میانگین میزان پوشش دوکفه ای در ایستگاه های مختلف 50/830±28/31 درصد که بیش ترین آن در بندر انزلی و در شهریور تعیین گردید. بیش ترین میزان فراوانی طولی مربوط به کفه های 11 میلی متر و رابطه طولی وزنی این گونه نیز دارای همبستگی بالا (95=r2) بوده است.مقایسه گروه های طولی مختلف نشان داد که لاروها از تیر تا آبان و گروه بالغین فروردین تا شهریور بیش تر غالب بوده و مخلوط دو گروه از شهریور تا اسفند دیده شدند. الگو طولی نیز نشان از زادآوری این گونه در تابستان و ماه های اویل پاییز در حوضه جنوب غربی دریایی خزر داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 344
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!