روش های دارویی و غیردارویی کنترل درد در زنان تحت عمل جراحی سزارین: یک مطالعه مروری نقلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه سزارین یکی از اعمال جراحی رایج مامایی و یکی از شایع ترین اعمال جراحی در زنان می باشد. روش های دارویی و غیر دارویی زیادی در عمل جراحی سزارین برای کنترل درد مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی روش های دارویی و غیردارویی کنترل درد در زنان تحت عمل جراحی سزارین انجام شد.

روش کار:

 در این مطالعه مرور نقلی جهت یافتن مطالعات مرتبط، پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان SID، Magiran و Google Scholar با کلید واژگان فارسی: روش های دارویی، غیر دارویی، کنترل درد، درد و سزارین مورد جستجو قرار گرفتند. معیارهای ورود مقالات شامل: مقالات فارسی که فقط بر روی درد در زنان تحت عمل سزارین به دو روش بیهوشی عمومی و بی حسی اسپاینال پرداخته بودند و همچنین مقالات پژوهشی اصیل و از نوع کارآزمایی بالینی بود و مطالعاتی که در عنوان آنها درد در سزارین به کار رفته بود.

یافته ها

در این مطالعه 74 مقاله در دو دسته روش های دارویی و غیر دارویی مورد بررسی قرار گرفت. داروهای مورد بررسی در روش های دارویی شامل: مخدرها، ضدالتهاب های غیراستروییدی، بی حس کننده های موضعی، تنظیم کننده سیکل های خواب و بیداری، هوشبرهای وریدی، بنزودیزپین ها، آنتی فیبرینولیتیک، آنتاگونیست NMDA و آنتی دوپامنیرژیک و روش های غیر دارویی شامل: رایحه درمانی، موسیقی درمانی، تمرین های ورزشی، رفلکسولوژی پا، اوریکلوتراپی، ماساژ، لمس درمانی، باز ماندن صفاق، تماس کانگرویی، آرام سازی بنسون و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست بود.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر مروری کلی برای گردآوری تمام روش های دارویی و غیر دارویی کنترل درد بعد از سزارین بود که در غالب مطالعات بررسی شده، تاثیر گذاری به سزای این روش ها گزارش شده بود؛ با این حال تعیین خطرات احتمالی و یا رتبه بندی مداخلات ممکن نبوده و نیازمند مطالعات بیشتری است، اما پزشک معالج می تواند بر اساس شرایط بیمار از هر کدام از این روش ها استفاده کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!