گیاهان دارویی موثر بر خونریزی های زنان و مامایی: مرور سیستماتیک بر کارآزمایی های بالینی انجام شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 هر زنی در طول زندگی خود ممکن است با خونریزی های تهدید کننده حیات مانند خونریزی های طی بارداری، زایمان و پس از آن و یا خونریزی هایی که کمتر تهدید کننده حیات بوده، اما زندگی زن را تحت الشعاع قرار می دهد مانند خونریزی های غیر طبیعی رحمی مواجه گردد. با توجه به اهمیت پیشگیری و مهار خونریزی های مامایی و لزوم یافتن روش درمانی موثر و کم عارضه، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و جمع بندی نتایج کارآزمایی های بالینی انجام شده در مورد تاثیر گیاهان دارویی موثر بر خونریزی های مامایی انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مروری تمامی مطالعات مرتبط (بر اساس PRISMA) از پایگاه های اطلاعاتی مرکز ثبت کارآزمایی های بالینی Google scholar، Scopus، IranMedex، SID، Medlib، Magiran و PubMed با کلیدواژه های بارهنگ کبیر، بارهنگ نیزه ای، گلنار، زنجبیل، بابونه، بومادران، هسته انگور، زیره، شوید، رازیانه، ویتاگنوس، خونریزی پس از زایمان، خونریزی قاعدگی، خونریزی، منوراژی، کارآزمایی بالینی، طب سنتی و معادل انگلیسی آنها بدون محدودیت زمانی تا نوامبر 2021 جستجو شدند. تجزیه و تحلیل مطالب به صورت کیفی صورت گرفت.

یافته ها

در این مطالعه، 148 مقاله استخراج شد. سپس 28 کارآزمایی بالینی که بر اساس جداد نمره 3 یا بیشتر گرفتند و معیار های مطالعه را داشتند، وارد مطالعه شدند. مقالات مربوط به 10 نوع از گیاهان دارویی با حجم نمونه 2666 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج این مطالعات نشان می دهد گیاهان مورد بررسی در کاهش خونریزی های زنان و مامایی موثر بوده اند.

نتیجه گیری

از گیاهان دارویی مورد بررسی در این مطالعه می توان برای پیشگیری و کنترل خونریزی در زنان استفاده کرد. با این حال، قضاوت در مورد تاثیر قطعی این مداخلات قطعا مستلزم مطالعات گسترده تری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!