بررسی اثر سطوح مختلف فسفر و کلسیم مصرفی بر عملکرد، ایمنی و درصد جوجه درآوری مرغ های بومی خراسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه و هدف:

 یکی از مشکلات اساسی تغذیه مرغ‏های بومی جهت تولید مطلوب تخم مرغ کمبود مواد معدنی به خصوص منابع کلسیمی می باشد. کلسیم در پلاسمای خون وجود دارد و جزیی از سلول ها و بافت های بدن بوده و برای فعالیت برخی از سیستم های آنزیمی دخیل در انتقال جریانات عصبی، انقباضات ماهیچه ای و ضربان طبیعی قلب ضروری است و همچنین به همراه فسفر جهت انتقال چربی به زرده ضروری است. در این مطالعه تاثیر سطوح مختلف کلسیم و فسفر جیره بر عملکرد، ایمنی، خصوصیت تخم مرغ، درصد فسفر و کلسیم استخوان و جوجه‏ درآوری مرغ های بومی استان خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این پژوهش با استفاده از 200 قطعه مرغ بومی بصورت آرایش فکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار، 5 تکرار (20 گروه آزمایشی) و 10 مشاهده در هر تکرار  اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل دو سطح کلسیم (2/5 و 3/5)  و فسفر کل (0/5 و 0/75)  برحسب درصدی از جیره بودند. مرغ ها در طول دوره آزمایش آب و غذا را آزادانه در اختیار داشتند. تخم مرغ های تولیدی مرغ‏ ها در هر پن و به صورت روزانه جمع ‏آوری و توزین گردید و میانگین آن به عنوان وزن و تعداد آن ثبت شد. در پایان آزمایش، از هر تکرار یک قطعه مرغ انتخاب، کشتار و پس از جداسازی استخوان ران درصد کلسیم و فسفر اندازه گیری شد. برای اندازه‏ گیری تیتر آنتی‏ بادی علیه SRBC از روش هماگلوتیناسیون استفاده شد. کلیه ی داده ها با استفاده از نرم افزار SAS آنالیز و مقایسه ی میانگین ها بر اساس آزمون توکی انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد، که فسفر تاثیر معنی‏داری بر وزن تخم‏ مرغ، درصد تولید، وزن توده تخم‏ مرغ، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل خوراک نداشت (0/05<p). کلسیم تاثیر معنی داری بر تولید تخم مرغ داشت به صورتی که بیشترین درصد تولید و وزن توده تخم مرغ در سطح 3/5 درصد کلسیم مشاهده گردید، همچنین بیشترین مصرف خوراک مربوط به این تیمار بود (0/05>p). اثر متقابل فسفر و کلسیم شاخص‏های عملکرد بجز وزن تخم را به طور معنی‏ داری تغییر داد و بهترین ضریب تبدیل را تیمار حاوی 0/5 درصد فسفر و 3/5 درصد کلسیم به خود اختصاص داد (0/05>p). سطوح مختلف فسفر تاثیر معنی‏ داری بر ضخامت پوسته و خصوصیات استخوان ران نداشت (0/05<p) افزایش فسفر تاثیر بر جوجه‏ درآوری نداشت، اما کلسیم سبب افزایش 3 تا 9 درصدی جوجه ‏درآوری در طول دوره آزمایش شد (0/05>p). افزودن فسفر و کلسیم تاثیر معنی ‏داری بر شاخص‏های ایمنی نداشت (0/05<p).

نتیجه گیری:

 درکل نتایج نشان داد که می‏توان سطوح 0/5 درصد فسفر و 3/5 درصد کلسیم را بعنوان سطوح تامین کننده نیاز کلسیم و فسفر مرغ‏ های بومی گزارش نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!