تاثیر تغذیه شیر غنی شده با مکمل آهن آلی بر عملکرد، وضعیت اسهال و فراسنجه های خونی در بره های شیرخوار نژاد دالاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

مواد معدنی از مراحل اولیه در زندگی پستانداران نقش مهمی ایفا می کنند. کلات آهن- اسید آمینه به عنوان مکمل خوراکی در جیره حیوانات استفاده شده است. بر این اساس مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر شیر همراه با آهن آلی بر عملکرد، سلامت و اسهال، فراسنجه های خونی، غلظت مواد معدنی در بره های شیر خوار انجام شد.

مواد و روش ها

سی و شش راس بره تازه متولد شده دالاق (وزن تولد 0/4± 3/8 کیلو گرم) به طور تصادفی به 3 گروه با 12 تکرار تقسیم شدند. بره های گروه کنترل با شیر بدون آهن آلی تغذیه شدند. سایر گروه ها به ترتیب با 25 و 50 میلی گرم بر کیلو گرم آهن آلی در شیر به مدت 45 روز تغذیه شدند. بره ها هر 15 روز وزن شدند. مقدار خوراک مصرفی و پس آخور به صورت روزانه ثبت شد. مدفوع بره ها به صورت روزانه برای بررسی سلامت مدفوع جمع آوری شد. در نهایت برای اندازه گیری متابولیت های خونی، نمونه خون از سیاهرگ گردن بره ها در روز 45 گرفته شد.

یافته ها

در کل دوره آزمایشی و از سن 15 تا 30 و 31 تا 45 روزگی، وزن روزانه و وزن کل بدن در گروه های تیمار شده با آهن آلی نسبت به گروه کنترل افزایش یافت (0/05 >p). کاهش معنی داری در تعداد بره های مبتلا به اسهال و میانگین روز های ابتلا به اسهال، در بره های دریافت کننده آهن آلی دیده شد (0/05 >p). تغذیه مکمل آهن آلی در بره های شیر خوار افزایش معنی داری در غلظت آهن پلاسما و کاهش معنی داری در غلظت مس پلاسما نشان داد (0/05 >p). غلظت سایر عناصر معدنی (کلسیم، فسفر و روی) تحت تاثیر مصرف مکمل آهن آلی در بره های شیر خوار قرار نگرفتند. همچنین، تجویز آهن به صورت خوراکی در بره های شیر خوار هیچ تاثیری بر غلظت متابولیت های خون (کلسترول، گلوکز، تری گلیسرید، اوره، پروتیین تام، آلبومین و گلوبولین) در میان گروه های آزمایشی نداشت.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از مکمل آهن آلی باعث بهبود عملکرد، سلامت و فراسنجه های بیوشیمیایی در بره های شیر خوار می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!