شناسایی چند شکلی ژن MC4R و ارتباط آن با صفات عملکردی تخم در بوقلمون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بوقلمون به دلیل خصوصیاتی از قبیل میزان وزن گیری و سرعت رشد زیاد، ظریب تبدیل غذایی پایین و تولید تخم و گوشت بیشتر، به منظور رفع بخشی از نیازهای منابع غذایی در سراسر جهان حایز اهمیت است. ژن MC4R به عنوان یک ژن کاندید در هومیوستازی انرژی و تنظیم وزن بدن در گونه های مختلف شناخته شده است. شناسایی جنبه های ژنتیکی و ژن های عمده تاثیر گذار بر روی توازن انرژی، تولید، باروری و ایمنی از علاقه مندی های اخیر محققان ژنتیک و اصلاح نژاد می باشد. این پژوهش به منظور بررسی چندشکلی موجود در ژن MC4R با استفاده از تکنیک PCR-SSCP و ارتباط آن با صفات عملکردی تخم در بوقلمون انجام شد.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه به منظور بررسی چندشکلی ژن MC4R از 100 بوقلمون تخم گذار به صورت تصادفی خون گیری به عمل آمد. DNA ژنومی با کیفیت مطلوب از نمونه های خون با استفاده از دستورالعمل بوم و همکاران استخراج شد. واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) جهت تکثیر قطعه 469 جفت بازی از ژن MC4R انجام شد گرفت. از روش تفاوت فرم فضایی رشته های منفرد (SSCP) جهت تعیین الگوهای ژنوتیپی نمونه ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری ارتباط بین صفات عملکردی تخم و الگوهای ژنوتیپی با استفاده از رویه GLM نرم افزار SPSS انجام گرفت.

یافته ها: 

نتایج SSCP محصولات PCR با استفاده از ژل پلی آکریلآمید و نیترات نقره نشان داد که جایگاه ژنی MC4R چندشکل بوده و چهار الگوی ژنوتیپی مختلف AB،AC ،BC و CC به ترتیب با فراوانی های 52/1، 4/31، 22/93 و 20/84 درصد حاصل شد. ژنوتیپ AB وAC  به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی ژنوتیپی را دارا بودند.

نتیجه گیری

نتایج ارایه شده در این تحقیق نشان داد که بین الگوهای ژنوتیپی و عملکرد تخم شامل توده، وزن متوسط و تعداد تخم از لحاظ آماری هیچ ارتباط معنی داری وجود ندارد. با توجه به اهمیت ژنMC4R ، مطالعه این جایگاه ژنی در جمعیت هایی با اندازه بزرگ تر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!