ارزیابی کارآیی اجرایی و روند استقرار سند تغذیه و امنیت غذایی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی در راستای اجرای برنامه‌های هدف‌گذاری شده، سند ملی تغذیه و امنیت غذایی را برای اولین بار تدوین و چارچوب تدوین واجرای سند استانی تغذیه و امنیت غذایی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد. این مطالعه بر آن که است سند تغذیه و امنیت غذایی تدوین شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز استان‌های کشور را مورد ارزیابی قرار داده و راهکارهای ارتقای کارآیی و اثربخشی استقرار اسناد استانی در سطح سازمانی، بین سازمانی و جامعه را تبیین کند.

روش کار

به منظور ارزشیابی، مستندات دریافتی توسط دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی کشور طبقه‌بندی شدند. محورهای مورد مطالعه عبارت از برش استانی سند، جلب حمایت ذی‌نفعان، بستر‌سازی استقرار و اجرای سند بودند که ارزیابی انطباق خوداظهاری انجام شد و نمره‌دهی انجام گرفت.

یافته‌ها: 

از 28 استان دارای سند استانی تدوین شده (90درصد)، در 60درصد موارد مستند وجود داشت، در 21درصد موارد ازداده‌های استانی استفاده نشده بود، در جلب حمایت ذی‌نفعان سند نیز اقدامات مطلوب انجام گرفته بود. در ارزیابی نتایج به عنوان مهم‌ترین رکن سند اقدامات موثر انجام نشده بود. به‌طوری که از 255 پروژه پیش‌بینی شده در خوداظهاری، برای7پروژه مستندات موجود بود و از این تعداد 6 پروژه مصوب واجرا شده بودند و صرفا برای 4 پروژه منابع مالی تصویب شده و در اختیار محققان قرار گرفته بود و برای 5 پروژه گزارش مکتوب ارایه شد.

نتیجه‌گیری: 

باوجود توفیقات نسبتا مطلوب در اکثر حوزه‌های برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده سند در سطح ملی، ارزیابی‌ها نشان می‌دهند این روند در سطوح استانی با موفقیت چندانی همراه نبوده است. این مطالعه به‌وضوح فقدان حمایت سیاست‌گذاران از برنامه‌های تغذیه‌ای را نشان می‌دهد و حمایت‌طلبی از برنامه‌های تغذیه‌ای را ضعیف ارزیابی می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!