بررسی وضعیت پرداخت های مستقیم از جیب برای خدمات سلامت در راستای پوشش همگانی سلامت درسال 1396 در کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بر اساس مفهوم پوشش همگانی سلامت انواع خدمات سلامت شامل ارتقای سلامت، پیشگیری، درمانی، توانبخشی و طب تسکینی هستند. این مطالعه با هدف بررسی سهم هر یک از خدمات سلامت بر پرداخت از جیب و شاخص‌های حفاظت مالی اجرا شده است.

روش کار

در این مطالعه پرداخت‌های مستقیم از جیب از داده‌های پیمایش هزینه‌-درآمد خانوار در سال 1396 با حجم نمونه 37866 خانوار استخراج شد. شاخص هزینه‌های کمرشکن سلامت به صورت مقدار آستانه‌ای 10درصد کل هزینه‌های مصرفی و شاخص هزینه‌های فقرزای سلامت، بر اساس روش سازمان جهانی بهداشت محاسبه شدند. برای بررسی اثر پرداخت برای خدمات سلامت به تفکیک نوع خدمات بر مواجه یک خانوار با هزینه‌های کمرشکن و فقرزای سلامت از رگرسیون لجستیک چندگانه استفاده شد.

یافته‌ها:

 مطابق پرسشنامه خدمات سلامت در 4 دسته خدمات درمانی، پیشگیری، تشخیصی و توانبخشی قابل طبقه ‎بندی بود و سوالی اختصاصا در مورد ارتقا و طب تسکینی پرسیده نشده است. خدمات درمانی با 81 درصد، بیشترین سهم پرداخت‌ از جیب را داشتند. در خانوارهای شهری نسبت به روستایی، سرانه پرداخت از جیب در همه جنبه‌های خدمات سلامت بیشتر بود. خدمات درمانی به‌تنهایی علت 75 و 89 درصد از مواجه خانوارها به ترتیب با هزینه‌های کمرشکن و فقرزای سلامت بودند. پرداخت از جیب برای همه انواع خدمات سلامت، روی مواجهه یک خانوار با هزینه‌های کمرشکن سلامت دارای اثر معنادار بود.

نتیجه‌گیری: 

تمرکز و اجرای مداخلات مناسب برای کاهش پرداخت از جیب خدمات درمانی، می‌تواند با بهبود شاخص‌های حفاظت مالی باعث دستیابی هرچه سریع‌تر به پوشش همگانی سلامت شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!