پزشکی خانواده: یک مرور مفهومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برنامه پزشکی خانواده یک رویکرد ارایه خدمات یکپارچه در سطح اول ارایه خدمات سلامت است. مفهوم پزشکی خانواده در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه همواره چالش‌برانگیز بوده است. این مطالعه با هدف تبیین اصول و مفاهیم پزشکی خانواده انجام شد.

روش کار

این پژوهش به روش مرور مفهومی انجام شد. پایگاه‌های داده الکترونیکی انگلیسی Pubmed، Sience Direct، Scopus، Web Of Science و موتورهای جستجوگر Google Scholar و Google جستجو شدند. محدودیت زمانی در جستجوی مطالعات قرار داده نشد. تعداد 73 مقاله و سند برای مرور نهایی انتخاب و وارد مطالعه شدند.

یافته‌ها:

 پزشکی خانواده، برنامه‌ای مبتنی بر جامعه برای ارایه خدمات سلامت است که در آن تیم پزشکی خانواده آموزش دیده، خدمات اولیه بهداشتی و درمانی را به‌صورت جامع، هماهنگ، مستمر و فرد محور به همه افراد در هر سن و جنس با هدف تامین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه ارایه می‌کند. جامعیت، تداوم، هماهنگی، بیمارمحوری، و آموزش و یادگیری و رشد از اصول مهم برنامه پزشکی خانواده است. پیش‌نیازهای برنامه پزشکی خانواده شامل حاکمیت و رهبری، تامین مالی، نیروی انسانی، تجهیزات و ملزومات، اطلاعات، ارایه خدمات سلامت و عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فناوری است. برنامه پزشکی خانواده بر دسترسی، کیفیت، کارآیی، عدالت، تاب‌آوری و پایداری خدمات سلامت و در نهایت، سلامت مردم و پاسخگویی و محافظت مالی نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه اثر می‌گذارد.

نتیجه‌گیری: 

اجرای موفق برنامه پزشکی خانواده نیازمند شناخت اصول و پیش‌نیازهای آن است. فراهم بودن پیش‌نیازها و ارزشیابی مستمر برنامه پزشکی خانواده با استفاده از معیارهای استاندارد، دستیابی به اهداف برنامه را تسهیل می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!