زمین شناسی، کانی شناسی، دگرسانی و مطالعه میانبارهای سیال در کانسار مس- مولیبدن پورفیری جانجا، پهنه زمین درز سیستان، جنوب خاور ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کانسار مس- مولیبدن پورفیری جانجا در فاصله 70 کیلومتری جنوب نهبندان و در پهنه ساختاری زمین درز سیستان، خاور ایران واقع شده است. کانه زایی در این کانسار در ارتباط با استوک دیوریتی، کوارتزدیوریتی تا گرانودیوریتی با بافت گرانولار تا پورفیری است که درون واحدهای فیلیشی کرتاسه جای گرفته است. از نظر ژیوشیمیایی توده نفوذی جانجا دارای ترکیب کالک- آلکالن و متاآلومینوس و از گرانیتوییدهای تیپ I می باشد که در یک محیط فرورانش حاشیه قاره ای جایگزین شده است. فعالیت های گرمابی منطقه کاملا تحت تاثیر توده نفوذی جانجا رخ داده و در اثر فعالیت این سیالات گرمابی، انواع دگرسانی های پتاسیک، پروپیلیتیک، آرژیلیک و به ندرت فیلیک تشکیل شده اند. کانه زایی در کانسار جانجا به صورت افشان و رگه-رگچه (داربستی) و عمدتا در پهنه پتاسیک رخ داده است. پهنه های کانه زایی شامل پهنه درونزاد، پهنه غنی شده برونزاد و پهنه اکسیدی در کانسار جانجا است. مجموعه کانه های سولفیدی شناسایی شده در این کانسار شامل کالکوپیریت، پیریت، کوولیت، کالکوسیت، مولیبدنیت، بورنیت و کانه های اکسیدی شامل مگنتیت، هماتیت، گوتیت و هیدروکربنات های مس شامل مالاکیت و آزوریت می باشد. طلا و مولیبدن نیز عمدتا در همراهی با کانی های سولفیدی مس از جمله کالکوپیریت و بورنیت می باشد. مطالعات میانبارهای سیال رگه های کوارتز- سولفیدی مربوط به پهنه دگرسانی پتاسیک در این کانسار نشان دهنده محدوده دمای همگن شدن 301 تا 480 درجه سانتی گراد و میانگین شوری 19 درصد وزنی معادل نمک طعام برای میانبارهای آبگین و محدوده دمای همگن شدن 254 تا بیش از 550 درجه سانتی گراد و میانگین شوری 54 درصد وزنی معادل نمک طعام برای میانبارهای سیال بسیار شور می باشد. نتایج این مطالعات نشان می دهد که در کانسار جانجا فرایندهای  اختلاط و سرد شدن سیالات باعث نهشت کانه زایی مس- مولیبدن-(طلا) شده است. در نهایت با توجه به ویژگی های کانسار جانجا، از جمله محیط زمین ساختی، سنگ میزبان، کانی شناسی، ویژگی های سیال کانه ساز، محتوای فلزی، نوع کانه زایی و دگرسانی ها و مقایسه این ویژگی ها با کانسارهای پورفیری می توان نتیجه گرفت که کانه زایی در کانسار جانجا قابل مقایسه با کانسارهای مس- مولیبدن- (طلا) پورفیری نوع حاشیه قاره ای می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!