اثر تریگونلین بر مورفولوژی دندریتی در هیپوکامپ و قشر پره فرونتال در موش صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت قندی با افزایش استرس اکسیداتیو سبب تغییرات نامطلوب در مورفولوژی نورونی هیپوکامپ و قشر پره فرونتال مغز می شود. تریگونلین دارای اثرات کاهنده قند خون و مهار استرس اکسیداتیو می باشد. هدف از این مطالعه تعیین اثر حفاظتی تریگونلین بر تغییرات دندریتی نورون های هیپوکامپ و قشر پره فرونتال در موش صحرایی می باشد.

روش بررسی

در این بررسی تجربی، تعداد 32 سر موش نر، نژاد ویستار در محدوده وزنی 235-195 گرم به طور تصادفی به 4 گروه شامل: کنترل، کنترل تیمار شده با تریگونلین، دیابتی و دیابتی تیمار شده با تریگونلین تقسیم شدند. تریگونلین به میزان 50  mg/kgبه مدت 7 هفته تجویز دهانی شد. برای دیابتی نمودن حیوانات از تزریق داخل صفاقی تک دوز استرپتوزوتوسین60 mg/kg استفاده شد. وزن حیوانات و میزان گلوکز در ابتدای کار و 4 و 8 هفته پس از القاء دیابت اندازه گیری شد. برای بررسی دندریت های نورونی هیپوکامپ و قشر پره فرونتال، پس از خارج کردن مغز از روش رنگ آمیزی گلژی استفاده شد. برای آنالیز آماری از آزمون آنووای یک طرفه و تست تعقیبی توکی در نرم افزارversion 16  SPSS استفاده شد و 0/05< p به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.

نتایج

میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تیمار شده با تریگونلین در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی داری کاهش یافت (0/01<p). تراکم خارهای دندریتی نورون های قشر پره فرونتال و ناحیه هیپوکامپ درگروه دیابتی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت (0/01<p). هم چنین تراکم خارها در گروه دیابتی تیمار شده با تریگونلین در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی داری افزایش یافت (0/01<p).

نتیجه گیری: 

تریگونلین هیپوگلیسمیک بوده و سبب جلوگیری از کاهش خارهای دندریتی قشر پره فرونتال و هیپوکامپ مغز ناشی از دیابت قندی القا شده با استرپتوزوتوسین می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
5120 تا 5130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!