بررسی بیماران شیگلوز کشت مثبت طی همه گیری های اسهال خونی استان اصفهان طی سال های 1399-1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری شیگلوزیس به عنوان یکی از بیماری های منتقله از طریق آب و غذا، یکی از مشکلات بهداشتی در کشورهای در حال توسعه می باشد. این مطالعه به منظور بررسی طغیان های بیماری های اسهال خونی ناشی از شیگلا در بیماران دارای کشت مثبت استان اصفهان طی سال های 1399-1394 صورت گرفته است.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه توصیفی - تحلیلی مقطعی است و اطلاعات 280 بیمار مبتلا که دارای کشت مثبت شیگلا بودند بر اساس اطلاعات دموگرافیک، سن، جنس، محل سکونت، علایم بالینی ، سابقه مصرف مواد غذایی و تاریخ بروز بیماری و مراجعه به مراکز درمانی، با استفاده از نرم افزارSPSS version 16  و بررسی درصدها و فراوانی، و آزمون های کای دو و تی تست مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

51/1 درصد مبتلایان را زنان و 48/9 درصد را مردان، با میانگین سنی مبتلایان 21/36 ± 25/53 تشکیل می دهد و 27/1 درصد بیماران، خانه دار و94/3 درصد آنان ایرانی بودند، 97/1 درصد بیماران علاوه بر کشت مثبت در بررسی میکروسکوپی نمونه مدفوع آنان گلبول قرمز نیز گزارش شده است.23/26 درصد بیماران دارای تب، 19/86 درصد دارای تهوع و 16/99 درصد دچار اسهال خونی آشکار بودند. 26/88 درصد بیماران دارای سابقه مصرف سبزیجات بودند و 94/1 درصد آن ها در سه روز اول جهت دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی مراجعه داشتند هم چنین از مجموع این بیماران 45/5 درصد به صورت بستری و 54/5 درصد، سرپایی درمان شده و سرانجام 100 درصد بیماران به بهبودی منتهی گردید.

نتیجه گیری: 

آموزش جامعه در خصوص بهداشت مواد غذایی، از نیازهای ضروری آموزشی بوده و هم چنین توسعه مراکز تهیه سبزیجات به صورت بسته بندی و دارای کد بهداشتی از نیازهای ضروری در امر سلامت و امنیت غذایی محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
5152 تا 5165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!