چالش یادگیری بالینی دانشجویان تکنولوژیست جراحی: یک تحلیل محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یادگیری بالینی بخش مهمی از رشته های حوزه ی سلامت است که در آن دانشجو در تعامل با محیط، مفاهیم آموخته شده را در حیطه عمل به کار می گیرد. محیط های بالینی از جمله اتاق عمل به واسطه پیچیدگی خاصشان برای دانشجویان چالش زا بوده و می تواند بر روند یادگیری آن ها تاثیر منفی داشته باشد. جهت شناسایی چالش های یادگیری دانشجویان در محیط اتاق عمل، مطالعه ی حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان در زمینه ی چالش های یادگیری بالینی انجام شد.

روش بررسی

مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. 14 دانشجوی تکنولوژیست جراحی به روش هدفمند انتخاب و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند عمیق انفرادی و گروهی جمع آوری و با استفاده از رویکرد گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: 

مصاحبه با مشارکت کنندگان در طی یک دوره ی 5 ماهه صورت گرفت. 9 مصاحبه به صورت رودررو با 14 مشارکت کننده انجام شد. 6 مصاحبه انفرادی و 3 مصاحبه به صورت گروهی و میانگین طول مدت مصاحبه 30 دقیقه بود. مصاحبه ها تا اشباع داده ها و هنگامی که هیچ تم یا طبقه جدیدی از مصاحبه ها به دست نیامد، ادامه یافت. یافته ها شامل یک تم«جو نامطلوب یادگیری» و سه طبقه ی«سردرگمی در فراگیری مطالب آموزشی، رفتار حرفه ای نامناسب پرسنل و اعتماد بنفس ناکافی» بود. چالش اصلی که دانشجویان در زمینه ی یادگیری بالینی با آن مواجه بودند، جو نامطلوب یادگیری بود. شرایطی مانند سردرگمی در فراگیری مطالب آموزشی، رفتار حرفه ای نامناسب پرسنل و اعتماد به نفس ناکافی که دانشجویان اتاق عمل تجربه می کنند، سبب می شود که دانشجویان جو یادگیری در اتاق عمل را نامطلوب بدانند. 

نتیجه گیری:

 اصلاح و بهبود رفتار و عملکرد پرسنل و پزشکان مطابق استانداردهای رفتار حرفه ای و اخلاقی و ارزیابی منظم آن از دیدگاه دانشجویان و سایر همکاران می تواند نقش موثری در استمرار شرایط حرفه ای داشته باشد. همچنین استفاده از مربیان با تجربه که نقش تسهیل کننده ی ارتباط و یادگیری دانشجویان در محیط اتاق عمل را دارند نقش موثری در کاهش ترس و کنترل رفتارهای نامناسب پرسنل نسبت به دانشجو را به همراه خواهد داشت. به مسیولان آموزشی توصیه می شود که ضمن برطرف کردن مشکلات موجود در راستای بهبود جو آموزشی اتاق عمل اقدام نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!