تعیین عناصر داده ای جهت ایجاد سیستم پشتیبان تصمیم تحت وب غربالگری افسردگی ماژور در بازه سنی 10 تا 25 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گام نخست جهت مدیریت افسردگی در کودکان و نوجوانان، شناسایی ریسک فاکتورهاست. هدف این پژوهش شناسایی عناصر داده ای سیستم پشتیبان تصمیم بالینی غربالگری ریسک فاکتورهای افسردگی ماژور در افراد جوان است. 

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و جامعه ی پژوهش شامل پایگاه های  Scopus، Pubmed، Embase، PsychInfo، WOS وClinical key و متخصصان حوزه ی سلامت روان شامل متخصصان روان پزشکی و دانشجویان روان شناسی و مشاوره و راهنمایی در مراکز آموزشی و درمانی معین است. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای شامل سه بخش بود که توسط هشت نفر از متخصصان در دسترس تکمیل شد. داده ها با استفاده از تعیین نسبت روایی محتوایی (CVR) و میانگین (Mean) تحلیل شدند. شاخص روایی محتوایی برابر با 0/74 و آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS  برابر با 0/824 محاسبه و در نتیجه روایی و پایایی ابزار تایید شد.

یافته ها:

 مطابق با جدول لاوشه، عناصر اطلاعاتی مثل قوم و نژاد (Mean=1/125 ،CVR=-0/25) که CVR بین صفر تا 0/75 و میانگین کمتر از 1/5 داشتند، رد شدند. آیتم هایی مثل جنسیت (1=CVR)، که CVR آن ها مساوی یا بیشتر از 0/75 بود، و نیز آیتم هایی مثل وضعیت تاهل (Mean=1/625 ،CVR=0/5) که CVR آن ها بین صفر تا 0/75 و میانگین مساوی یا بیشتر از 1/5 بود، پذیرفته و به عنوان مجموعه ی حداقل داده های غربالگری افسردگی ماژور در بازه سنی 10 تا 25 سال در نظر گرفته شدند. عناصر داده ای شناسایی شده در سه دسته ی دموگرافیک، بالینی و سوابق روانی-اجتماعی فرد دسته بندی شدند.

نتیجه گیری: 

سیستم های پشتیبان تصمیم بالینی در مراحل مختلف ارایه مراقبت سلامت از جمله فرایند غربالگری کمک کننده هستند. با به کارگیری این سیستم ها برای غربالگری ریسک فاکتورهای افسردگی ماژور می توان محدودیت دسترسی به متخصصان بهداشت روان را بهبود بخشید، از اجرای گایدلاین ها اطمینان حاصل کرد و همکاری بین سطوح مختلف مراقبت سلامت را ارتقا داد. تعیین مجموعه ی حداقل داده های غربالگری افسردگی ماژور در بازه سنی 10 تا 25 سال، نخستین گام طراحی و ایجاد سیستم پشتیبان تصمیم بالینی جهت شناسایی و غربالگری افراد از حیث این بیماری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!