تاثیر سطوح مختلف پودر زیره سیاه کوهی بر عملکرد برخی فراسنجه های خونی و ریخت شناسی بافت روده بلدرچین ژاپنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زیره یکی از کهن ترین گیاهان دارویی در طب سنتی است که برای درمان و پیشگیری از اختلالات و مشکلات گوارشی استفاده می شود. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر استفاده از سطوح مختلف پودر زیره سیاه کوهی بر عملکرد، برخی فراسنجه های خونی و ریخت شناسی بافت ایلیوم روده بلدرچین ژاپنی نر اجرا شد. 

مواد و روش ها

در این آزمایش تعداد 400 قطعه بلدرچین ژاپنی جنس نر در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار، پنج تکرار و تعداد 20 قطعه بلدرچین در هر تکرار از سن 14 تا 42 روزگی انجام شد. پودر زیره سیاه در چهار سطح صفر (شاهد)، 0.5، 1 و 1.5 درصد در جیره پایه به کار برده شد. 

نتایج

در کل دوره آزمایش بلدرچین های تغذیه شده با سطوح مختلف پودر زیره سیاه از نظر عملکرد هیچ تفاوت معنی داری با تیمار شاهد نداشتند. مقدار آلبومین سرم خون تحت تاثیر جیره دارای 1 و 5/1 درصد پودر زیره سیاه افزایش معنی داری (p<0.05) داشت. کلسیم و پروتیین سرم خون تحت تاثیرجیره دارای 5/1 درصد پودر زیره سیاه افزایش معنی داری (p<0.05) یافت. میزان فسفر و گلوکز سرم خون در تیمار حاوی 5/0 درصد پودر زیره سیاه در جیره به ترتیب کاهش و افزایش معنی داری (p<0.05) نسبت به تیمار شاهد داشت. میزان تری گلیسیرید سرم خون در تیمارهای استفاده کننده از پودر زیره سیاه نسبت به تیمار شاهد به صورت معنی داری (p<0.05) کاهش یافت. ریخت شناسی بافت ایلیوم روده در تیمارهای آزمایشی با تیمار شاهد اختلاف معنی دار  نداشت. 

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده افزودن پودر زیره سیاه در سطح 0.5 درصد در جیره بلدرچین ژاپنی سبب بهبود صفات مربوط به عملکرد و صفات کیفی اجزای لاشه نسبت به سایر تیمارها بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2499193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!