عوامل خطر مرتبط با هیپوترمی ناخواسته در بیماران ترومایی در بخش اتاق عمل: یک مطالعه مشاهده ای آینده نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هیپوترمی ناخواسته یک عارضه شایع و مسیله ساز در بیماران ترومایی است. با توجه به پیامدهای منفی هیپوترمی ناخواسته در سیر بهبودی بیماران، این مطالعه با هدف تعیین شیوع هیپوترمی و عوامل خطر مرتبط با آن در بیماران ترومایی بستری در بخش اتاق عمل انجام شد.

روش ها:

این مطالعه مشاهده ای آینده نگر، بر روی بیماران ترومایی که در بخش اتاق عمل مرکز آموزشی درمانی آیت اله موسوی زنجان تحت عمل جراحی قرار گرفتند، انجام شد. در این مطالعه 59 بیمار واجد شرایط با روش نمونه گیری در دسترس در آذر ماه 1397 انتخاب شدند. متغیرهای فردی، بالینی، محیطی و مراقبتی مرتبط با هیپوترمی توسط یک پژوهشگر جمع آوری و در فرم ثبت داده پژوهشگر ساخته ثبت شد.

یافته ها:

اکثریت بیماران (1/66 درصد) مرد بودند. میانگین و انحراف معیار سن آنها (7/17) 8/46 سال بود. شایع ترین مکانیسم تروما از نوع ترومای بسته (1/66 درصد) و عامل اصلی تروما نیز تصادف با وسایل نقلیه موتوری (8/45 درصد) بوده است. شیوع هیپوترمی ناخواسته در بخش اتاق عمل 8/67 درصد برآورد شد. هیجده متغیر مستقل به عنوان عوامل مرتبط با هیپوترمی ناخواسته وارد مدل رگرسیون لجستیک شدند و در گام نهایی مدل، عوامل کاهش فشار خون (022/0=, p141/1=OR) ، کاهش اشباع اکسیژن خون (009/0=p ,229/2=OR) و پوشش نامناسب در زمان خروج از اتاق عمل (039/0=p ,354/8=(OR به عنوان عوامل خطر تشخیص داده شدند. بالا بودن دمای محیط اتاق عمل) 035/0=p ،126/0=(OR و مدت زمان کم جراحی (016/0=p ,086/0=OR) نیز در نقش عوامل محافظتی عمل کردند.

نتیجه گیری:

در مطالعه حاضر بخش قابل توجهی از بیماران حین عمل دچار هیپوترمی شدند و عواملی چون مدت زمان عمل جراحی، فشار خون سیستولیک، درصد اشباع اکسیژن خون، دمای محیط اتاق عمل و وضعیت پوشش بیماران در پیشگیری یا بروز هیپوترمی ناخواسته موثر تشخیص داده شدند. این مطالعه بر لزوم شناسایی زودهنگام و مدیریت موثر عوامل مرتبط با هیپوترمی برای پیشگیری از پیامدهای ناخواسته تاکید می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!