تاثیر آموزش خود مراقبتی براساس نظریه اورم بر کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عوارض ناشی از سندرم نفروتیک باعث کاهش کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به این بیماری می گردد. با توجه به اینکه آموزش خودمراقبتی با احتمال کاهش مرگ و میر و بهبود پیامدهای بیماری همراه می باشد، لذا هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر ارتقاء کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک بوده است.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی 60 کودک 18-7 ساله مبتلا به سندرم نفروتیک به روش تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابزارگرداوری داده ها شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک  و پرسشنامه ی خلاصه شده ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی [1] بود. اعضای گروه مداخله 2 جلسه 60 دقیقه ای، آموزش خودمراقبتی براساس نظریه اورم دریافت کردند. نتایج مداخله بعد از یک ماه توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین نمره ی کیفیت زندگی والدین در گروه آزمون و کنترل، قبل از مداخله، به ترتیب 74/3 ± 36/51 و 52/4 ± 46/51 بود که اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0 <P). لیکن یک ماه پس از مداخله در گروه آزمون این رقم  به 26/3 ± 90/99 و در گروه کنترل به 27/9 ± 20/51 رسیده بود که بر اساس آزمون من ویتنی یو (05/0 >P) اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری

آموزش خودمراقبتی براساس نظریه اورم بر ارتقاء کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک موثر بود. این نتایج در یک ماه بعد از مداخله آموزشی نیز تداوم داشت، لذا می تواند به عنوان روش مکمل و اثربخش در افزایش کیفیت زندگی والدین این گروه از بیماران مورد استفاده قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!