ارتباط سواد سلامت با پیروی از دیالیز و استفاده از خدمات نظام سلامت در بیماران همودیالیزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرداختن به سطح سواد سلامت در بیماری های مزمن مانند مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه، پیروی از رژیم درمانی و استفاده از خدمات سیستم مراقبتی و درمانی می تواند به عنوان ابزاری موثر در ارتقاء خدمات مراقبتی به برنامه ریزان و مسیولان امر سلامت کمک کند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت، پیروی از درمان و استفاده از خدمات نظام سلامت در بیماران تحت درمان همودیالیز استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی بود که بر روی 162 نفر از جامعه بیماران مراجعه کننده به مراکز همودیالیز استان چهارمحال و بختیاری در سال 1398 انجام شد. نمونه های مورد مطالعه به روش تمام شماری بر اساس معیارهای ورود، وارد مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه پیروی از درمان "ESRD-AQ"، پرسشنامه سواد سلامت جمعیت شهری ایران" HELIA"، و پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده از خدمات نظام سلامت بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته ها:

 نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمره سواد سلامت 26/4± 112/89بود و در 30/86% نمونه ها سطح سواد سلامت ناکافی بود. در اکثر نمونه ها، پیروی از درمان در سطح متوسط (66/67%) قرار داشت. ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد بین سواد سلامت و پیروی از درمان این بیماران ارتباط معنی داری وجود دارد (0/001 <p). نتایج پژوهش بین سواد سلامت و مراجعه به اورژانس ارتباط معناداری نشان نداد (0/28p-value=). همچنین طبق یافته های این مطالعه بین سواد سلامت با بستری شدن نیز ارتباط معناداری وجود نداشت (0/41=p-value).

نتیجه گیری:

 شناخت و آگاهی پرستاران در مورد میزان سواد سلامت بیماران می تواند عامل انگیزاننده ای برای مداخلات آموزشی در راستای ارتقای آن باشد و پرستاران با ارایه آموزش های موثرتر در این بیماران به افزایش میزان پیروی از درمان کمک کرده و همچنین نیاز به استفاده مکرر از خدمات نظام سلامت را در این بیماران کاهش دهند تا زمینه برای کاهش هزینه های درمانی و میزان بستری های مکرر که بار هزینه های آن بر عهده ی سیستم بهداشتی درمانی است فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!