تاثیر آموزش همتا بر عزت ‎نفس سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

  عزت‎ نفس به عنوان یکی از ابعاد مهم سلامت روان در سالمندان می‎باشد. ممکن است با افزایش سن، کاهش توانمندی و کاهش استقلال سالمندان تحت تاثیر قرار گیرد. آموزش گروه همتا به عنوان یک روش درمانی غیردارویی که بر پایه به اشتراک گذاشتن تجارب بین فردی می‎باشد، نقش مهمی در افزایش نگرش و دانش دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش همتا بر عزت‎نفس سالمندان انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه‎تجربی بر روی 50 نفر از سالمندان مراجعه ‎کننده به مرکز روزانه سالمندان علی آباد کتول در سال 1397با روش نمونه‎گیری غیر تصادفی در دو گروه آزمون و مقایسه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عزت‎نفس روزنبرگ بود. در گروه آزمون، آموزش در 5 گروه 5 نفره توسط 5 مربی همتا در 5 جلسه (45-30 دقیقه) انجام شد. اطلاعات قبل و بعد از مداخله با روش خودگزارش دهی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل  اطلاعات توسط نرم افزار آماری  spss21انجام شد. تست های آماری در این مطالعه با کمک آمار توصیفی (جدول، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی زوج، تی مستقل، کای اسکویر و آنالیزکواریانس) در سطح معنی داری 05/0 انجام شد.

یافته ها

آزمون کواریانس با حذف اثر پیش آزمون نشان داد، آموزش گروه همتا موجب افزایش عزت‏نفس سالمندان می گردد (511/0=Eta، 01/0=P). طوری که 51% تغییرات پس آزمون می تواند با اثر آموزش همتا در ارتباط باشد.

نتیجه‏ گیری:

 استفاده از گروه های آموزشی مراقبت از خود سالمندان که به صورت  همتا اجرا می شود موجب افزایش عزت نفس سالمندان می گردد. لذا استفاده از تجارب گروه های همتا به عنوان روش آموزشی ساده، کم هزینه ولی اثربخش نقش مهمی در بهبود سلامت روان و ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!