بررسی وضعیت خشونت خانگی در زنان باردار ساکن شهرستان اسدآباد در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

خشونت علیه زنان یک مشکل عمده بهداشت عمومی و نقض حقوق بشر زنان است، شناسایی موارد در معرض خطر کمک شایانی در پیشگیری از عواقب ناخوشایند آن خواهد داشت. لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی خشونت خانگی و انواع آن در زنان  باردار همسردار ساکن در شهر اسدآباد انجام شد.

مواد و روش‎ها:

 این پژوهش بصورت مقطعی برروی 260 نفر از زنان باردار همسردار شهرستان اسدآباد در سال 1400 که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته خشونت خانگی دارای روایی صوری و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 9/0بود که به کلیه زنان باردار مراجعه ‎کننده به پایگاه ‎های بهداشتی شهری داده شد و میانگین نمره انواع حیطه‎ های خشونت روانی، فیزیکی، اقتصادی، جنسی،کلامی، اجتماعی، عاطفی، باورهای مرد سالارانه و یادگیری خشونت با توجه به امتیاز حاصل از پرسشنامه و با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ‎ها: 

میانگین سن زنان در این مطالعه (1/6 ±7/28) و میانگین سن همسران آنها (31/5±2/34) بود. بیشترین میانگین نمره در حیطه باورهای مرد سالارانه با میانگین نمره 38/21± 43/108 بود و کمترین نمره در حیطه کلامی با میانگین نمره 46/2± 30/13بوده است. به طورکلی میانگین کل نمره خشونت خانگی 89/28± 47/28 بوده است. نتایج آنالیز تک متغیره با رگرسیون خطی نشان داد که بین سن بارداری، درآمد، تحصیلات و شغل زوجین، وضعیت مسکن، وضعیت جنس جنین، وضعیت بارداری، سابقه بیماری طبی همسر و سابقه مصرف دارو همسر با نمره خشونت خانگی در بارداری ارتباط معنی دار وجود دارد و نتایج آنالیز چند متغیره رگرسیون خطی، بین بارداری برنامه ریزی نشده با خشونت خانگی ارتباط معناداری نشان داد.  (001/0>p-value) .

نتیجه‎ گیری: 

با توجه به نتایج به دست آمده در مورد وضعیت خشونت خانگی و عوامل مهم مرتبط با آن، پیشنهاد می شودکه غربالگری خشونت خانگی در مراقبت های دوران بارداری با تاکید بر فاکتورهای خطر شناسایی شده انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!