مقایسه اثربخشی ترکیب پروپوفول-کتامین با پروپوفول-فنتانیل بر زمان ریکاوری در کولونوسکوپی: یک کارآزمایی بالینی دوسوکور با گروه کنترل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رژیم دارویی مناسب طی انجام کولونوسکوپی، از موارد مورد توجه در بیهوشی است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی ترکیب پروپوفول-کتامین با پروپوفول-فنتانیل بر روی زمان ریکاوری در کولونوسکوپی انجام شد.

مواد و روش ها:

 در این کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور، 200 بیمار 60-18 ساله کاندید انجام کولونوسکوپی، با روش بلوک تصادفی سازی به دو گروه فنتانیل- پروپوفول و کتامین- پروپوفول تخصیص یافتند. زمان ریکاوری (زمان پایان تزریق دارو تا رسیدن به نمره Steward برابر 6) به عنوان پیامد اولیه و علایم حیاتی،کل دوز مصرفی پروپوفول و رضایت کولونوسکوپیست به عنوان پیامد ثانویه در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها:

 در بررسی زمان ریکاوری در دو گروه، در گروه فنتانیل- پروپوفول این مقدار برابر با 0/89±2/97 دقیقه و گروه کتامین- پروپوفول برابر با 1/73±8/84 دقیقه به دست آمد (0/001>P). میزان فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و تعداد ضربان قلب در گروه فنتانیل- پروپوفول بعد از تزریق دارو به طور معنی داری نسبت به گروه کتامین- پروپوفول کاهش نشان داد (0/001>P) و این اختلاف از زمان تزریق تا پنج دقیقه پس از اتمام کولونوسکوپی نیز ادامه داشت. در گروه فنتانیل- پروپوفول صفر مورد و در پروپوفول- کتامین 28 نفر (28 درصد) دچار بی قراری شدند که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری نشان داد (0/001>P). میزان رضایت کولونوسکوپیست و میزان دوز مصرفی پروپوفول به صورت معنی داری در گروه کتامین- پروپوفول بهتر بود (0/05>P).

استنتاج

ترکیب فنتانیل- پروپوفول زمان ریکاوری سریع تر و بی قراری کم تری از کتامین- پروپوفول دارد و در بیماران تحت کولونوسکوپی الکتیو با توجه به اهمیت این موارد ارجح است، ولی ترکیب کتامین- پروپوفول ثبات همودینامیک بهتر، رضایتمندی بیش تر کولونوسکوپیک و میزان دوز مصرفی پروپوفول کم تری داشت و زمانی که ثبات همودینامیک مد نظر باشد، این ترکیب پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!