مطالعه عوامل موثر بر استخراج سوپر آنتی اکسیدان آستاگزانتین از ضایعات میگوی پاسفید غربی (Litopenaeus vannamei)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ضایعات میگو می توانند به عنوان ارزان ترین مواد اولیه جهت استخراج رنگدانه های کاروتنوییدی آستاگزانتین قرمز و جایگزینی با رنگ های مصنوعی استفاده شوند. در پژوهش حاضر هدف ارزیابی عوامل موثر بر راندمان استخراج آنتی اکسیدان آستاگزانتین از ضایعات میگوی پاسفید غربی بود.

مواد و روش ها:

 در این پژوهش استخراج با نسبت ماده جامد (میگوی پخته/خشک/آسیاب/الک) به حلال اتانول (g/ml) در 3 سطح یک به پنج، یک به هفت و یک به نه، با مدت زمان همزدن 1، 5 و 10 دقیقه در حمام فراصوت در 3 سطح 10 ، 20 و 30 دقیقه و دمای سانتریفیوژ 4، 12 و 21 درجه سلسیوس با 3 بار تکرار انجام گردید. پس از بررسی راندمان استخراج کاروتنویید ضایعات خشک و تر در دستگاه اسپکتوفتومتر، بهترین روش استخراج از طریق تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.20 به روش میانگین چند دامنه ای دانکن، انتخاب شد و در پایان آستاگزانتین تیمار 1(پخته /خشک /آسیاب/الک) و تیمار2 (خام/آسیاب) با دستگاه ‏ HPLC بهینه سازی، خالص سازی، اندازه گیری و شناسایی شدند و تیمار بهینه انتخاب گردید.

یافته ها:

 آزمایش ها نشان داد نسبت نمونه به حلال 1:5 و یک دقیقه زمان همزدن، 10 دقیقه فراصوت و سانتریفیوژ 21 درجه سلسیوس برای استخراج بهینه مناسب می باشد. داده های حاصل از آنالیز HPLC نیز نشان داد، آستاگزانتین حاصل از استخراج تیمار1mgastaxanthin/gextract 3 و تیمار2mgastaxanthin/gextract 7/2 بوده است.

نتیجه گیری

از ضایعات میگو می توان به عنوان مواد اولیه دردسترس و اقتصادی جهت استخراج رنگدانه های کاروتنوییدی و جایگزینی آنها با رنگ ها و آنتی اکسیدان های مصنوعی در صنعت غذا استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!