بررسی و تحلیل آسیب های اخلاقی ناشی از آموزش مجازی در بین دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 با شیوع ویروس کرونا و شروع آموزش مجازی در مدارس آموزش و پرورش در2 سال گذشته، مزایا و معایب خاص خود را به همراه داشته است. فرا مکان و فرازمان بودن اینترنت و در دسترس بودن آن در اختیار دانش آموزان، موجب شکل‌گیری شیوه جدیدی از تعاملات اجتماعی نسبت به گذشته شده و ارتباط مستقیمی با مقوله های امنیتی و اخلاقی آنان پیدا نموده است. تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی اخلاقی دانش آموزان مدارس متوسطه دوم انجام شده است.

روش تحقیق: 

روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کیفی، با مطالعه تحلیل مضمون به مطالعه پدیده موردنظر پرداخته‌شده و با مصاحبه از دبیران و دانش آموزان سطوح  متوسطه اول در سطح  تهران، خبرگان اخلاقی پاوا، فتا پاوا که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته اطلاعات جمع‌آوری گردیده، تحلیل داده‌ها مذکور در قالب کدگذاری متداول (باز، محوری و انتخابی). انجام‌شده است.

نتایج و یافته ها

 یافته ها نشان می دهد بین حضور در آموزش مجازی با آسیب هایی مانند بلوغ زودرس، افزایش روابط نامتعارف جنسی، کاهش روابط دانش‌آموز با خانواده، کاهش سازگاری با محیط و جامعه، کاهش اعتقادات مذهبی، انزوای اجتماعی، افت تحصیلی دانش‌آموز، کاهش ‌سلامت روحی و روانی دانش‌آموز، پرخاشگری رابطه وجود دارد مهم‌ترین راهکارهای  این حوزه نیز  آگاه‌سازی دانش آموزان و والدین از آسیب‌ها، استفاده از متخصصان داخلی در تولید سامانه‌های بومی، استفاده از اینترنت ملی، برنامه‌ریزی برای ایجاد فراغت سالم دانش آموزان، فرهنگ‌سازی برای نحوه استفاده از محیط مجازی، افزایش سواد رسانه ای، فرهنگ سازی ، ایجاد محتوای تولیدشده مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات دینی پیرامون افراد و موضوعات اجتماعی و اخلاقی و...  احصاء گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!