امنیت از دیدگاه آیت الله خامنه ای و مبانی فقهی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 یکی از امکان‌های فراهم آمده برای مقام معظم رهبری، درک ظرافت‌ها و ظرفیت‌های مندرج در سخن جاودانه و جهان شمول اسلام است. فرآورده چنین درک و استغراقی با بهره‌گیری از پایگاه نیرومند فقه امامیه، زبانی شفاف و زلال است. از دیگر سوی  امنیت، نیاز فطری بشر و قوام جامعه اسلامی  می باشد که آیت الله خامنه ای به عنوان یک صاحب نظر دینی و رهبر جامعه اسلامی اهتمام ویژه ای به استقرار آن در جامعه دارد. گزار های موردهدف اصلی پژوهش حاضر، پرداختن به مبانی فقهی امنیت از دیدگاه ایشان می‌باشد.

روش تحقیق: 

این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی از نوع شیوه گردآوری داده ها، به دنبال تبیین و تخریج مبانی فقهی امنیت از دیدگاه آیت الله خامنه ای می باشد. در محتوای مفاهیم به صورت نظام‌دار توصیف عینی و کیفی و در استخراج مبانی فقهی امنیت، با استناد به ادله فقهی، تحلیل و تخریج محقق شده است. رهیافت انضمامی برای درک و سازمان‌‌دهی اندیشه‌های سیاسی رهبری تمهید شد تا بتوان محتوای گزاره‌ای مشترک در اظهارت  ایشان را تفسیر و فهم نمود.

یافته ها و نتیجه گیری

 از دیدگاه آیت الله خامنه ای امنیت یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که نکته اصلی در آن، رهایی از تهدید است. ایشان امنیت را از حیث قلمرو به امنیت و تهدید داخلی و خارجی و انواع تهدید داخلی در  ناامنی های اقتصادی، وجود مفاسد اقتصادی و تهدید امنیت اجتماعی و نیز تهدید خارجی را در تحریم و تهدید نظامی منقسم نموده اند. مبانی فقهی دیدگاه ایشان در مبحث امنیت متکی برآیات، روایات و قواعدعقلی از جمله وجوب حفظ نظام وحرمت اخلال درآن، قاعده حفظ مصلحت نظام، نفی سبیل، عدالت، تعاون بر بر و تقوی و لاضرر  می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!