بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مردم جنوب شرق ایران در مواجهه با عقرب و عقرب زدگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از این مطالعه بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مردم در معرض خطر عقرب زدگی و برخی فاکتورهای موثر در شیوع این معضل است.

روش بررسی

مطالعه حاضر٬ مطالعه ای مقطعی است که با استفاده از پرسش نامه، برخی از فاکتورهای دخیل در عقرب زدگی شهرستان های جنوب استان کرمان در سال 1399را بررسی می کند. در این پرسش نامه٬ اطلاعات لازم درخصوص میزان آشنایی ساکنین نسبت به عقرب ها، میزان مواجهه با عقرب و عوامل موثر، آگاهی از اقدامات اولیه و اطلاعات افراد در مواجهه با عقرب زدگی از طریق مصاحبه حضوری بررسی شد. جامعه مورد مطالعه بر اساس 5/0=P و ضریب اطمینان 95 درصد در فرمول حجم نمونه برابر با 384 نفر انتخاب شد. تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی و به صورت میانگین و فراوانی ارایه شد.

یافته ها:

  نتایج مطالعه اخیر نشان داد 9/87 درصد از مصاحبه شوندگان شناخت بالایی نسب به پناهگاه های عقرب داشتند. اولویت مردم در مواجهه با عقرب زدگی به ترتیب ارجاع به بیمارستان، کمپرس سرد، دورشدن از محل حادثه، پوشاندن محل عقرب زدگی، شست وشو و فشار محل عقرب زدگی بود. 6/81 درصد از مصاحبه شوندگان برای دورکردن عقرب ها به ترتیب روش های سمپاشی، جلوگیری از تجمع نخاله و استفاده از مواد نفتی را به کار می برند. همچنین 31 درصد افراد به روش های سنتی برای درمان عقرب زدگی اعتقاد داشتند. اکثر خانوارها (5/73 درصد) در محل زندگی شان با عقرب مواجهه داشتند، به طوری که 55 درصد از آن ها عقرب ها را در محل استراحت خود مشاهده کرده بودند. همچنین 7/36 درصد از خانوارها عقرب زدگی را تجربه کرده بودند. اغلب عقرب زدگی ها (64 درصد) در محیط داخلی منزل و محل استراحت افراد رخ داده بود. اکثر خانه ها (8/74 درصد) فاقد حصار حیاط بودند و مهندسی خانه ها ازنظر ورود عقرب ها به محیط داخلی با فراوانی 3/78 غیرایمن بود.

نتیجه گیری:

 این مطالعه برای اولین بار در ایران به بررسی این معضل پرداخته است. باتوجه به مواجهه بالای ساکنین با عقرب ها و گزارش موارد عقرب زدگی در داخل خانه ها، همچنین عدم رعایت اصول مهندسی و ضوابط پیشگیرانه ساختمانی در منازل مسکونی و عدم التزام به اقدامات پیشگیری کننده توسط مردم، ضرورت انجام اقدامات و آموزش های کاربردی در پیشگیری و کنترل این معضل احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!