اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 نظر به اهمیت سلامت روان دانش آموزان به عنوان منابع انسانی باارزش در جامعه و نقشی که هرکدام از متغیرهای انعطاف پذیری روان شناختی و خودتنظیمی هیجانی در تامین سلامت روان دانش آموزان دارند، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان انجام شد.

روش:

 روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه دهم شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 30 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (و گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. از پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) برای گردآوری داده ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفت. داده های جمع آوری شده از طریق نسخه 22 نرم افزار spss و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که بین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد، به نحوی که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب افزایش انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی گروه آزمایش شد (05/0<p).

نتیجه گیری

استفاده از گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به منظور افزایش انعطاف پذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان مفید و موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2504649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!