مقایسه دوره زمانی مختلف تمرین ترکیبی بر پروفایل لیپیدی و آنتی اکسیدان تام بیماران قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس اکسداتیو در پاتوژنز بسیاری از بیماری ها از جمله آترواسکلروز دخالت دارد. شرایط پروفایل لیپیدی، استرس اکسیداتیو و عدم تعادل آنتی اکسیدان نقش عمده ای در توسعه بیماری دارد. هدف مطالعه حاضر مقایسه دوره زمانی مختلف تمرین ترکیبی بر پرفایل لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدان تام بیماران قلبی بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی و هدفمند است. 20 بیمار مرد با میانگین سنی 9/75 ±56 سال به صورت داوطلبانه در دو گروه کنترل و تمرین ترکیبی قرار گرفتند. گروه تمرین ترکیبی به مدت هشت و سه روز در هفته تمرینات هوازی و مقاومتی انجام دادند. تمرینات هوازی به مدت20-15 دقیقه و با شدت80-50 درصد ضربان قلب حداکثر و برنامه تمرین مقاومتی شامل سه حرکت اندام فوقانی و دو حرکت اندام تحتانی با سه ست و10 تکرار انجام شد. نمونه های خونی قبل و پس از چهار و هشت هفته اخذ و مقادیر پروفایل لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام اندازه گیری شدند. داده های آماری با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر توسط نرم افزارversion 16   SPSSتجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

تمرین ترکیبی منجر به کاهش تغییرات معنی دار LDL(low density lipoprotein)، کلسترول و تری گلیسرید بعد از چهار و هشت هفته شده است و همچنین موجب افزایش سطح معنی دار high density lipoprotein) HDL) گردیده است. تمرین ترکیبی بر میزان آنتی اکسیدان تام بعد هشت هفته هم اثر معنی داری داشته است (05/ ).

نتیجه گیری: 

باتوجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که با هشت هفته تمرین ترکیبی تفاوت معنی داری در سطوح  پروفایل لیپیدی و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بیماران قلبی ایجاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
5236 تا 5247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!