ارزیابی میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی در زمینه تجویز صحیح انواع رادیوگرافی در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آگاهی مناسب از تجویز صحیح تکنیک های رادیوگرافی به خصوص در میان دندانپزشکان عمومی جهت تشخیص دقیق مشکلات دندانی و عدم دریافت دوز اضافی اشعه در بیماران حایز اهمیت است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر رفسنجان در زمینه تجویز صحیح انواع رادیوگرافی در سال 1400 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 100 پرسش نامه ، توسط دندانپزشکان عمومی شهر رفسنجان جهت سنجش میزان آگاهی از روش های رادیوگرافی در 9 حیطه مختلف دندانپزشکی تکمیل گردید؛ سپس میزان آگاهی دندانپزشکان در این 9 حیطه ی مختلف بر حسب سن، جنسیت و سابقه کاری با استفاده از نرم افزارversion 16  SPSS و آزمون های آماری independent sample t- test  وANOVA  مقایسه شد (0/05=α).

نتایج

در این مطالعه 53 نفر (53%) از دندانپزشکان مرد و 47 نفر (47%) زن بودند. بیشترین میزان پاسخ صحیح و نمره ، مربوط به آگاهی در مورد رادیوگرافی در اطفال (90%)، پانورامیک (83%) و بایت وینگ (75%) بود و کمترین میزان نمره ، مربوط به سوالات حیطه ی پریودنتال (40%) بود. درمجموع 12% آگاهی ضعیف، 42% آگاهی متوسط و 46%آگاهی خوب داشتند. میزان نمره کلی آگاهی در دندانپزشکان مرد (67%) به طور معنی داری بالاتر از زنان (60%) بود. با افزایش سابقه کاری میزان آگاهی دندانپزشکان نسبت به تجویز صحیح تکنیک های رادیوگرافی به طور معنی داری کاهش می یافت. (0/039=p).

نتیجه گیری:

 با وجود اینکه میزان آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر رفسنجان در زمینه تجویز صحیح رادیوگرافی در بیشتر زمینه ها در حد خوب ارزیابی شد؛ اما لزوم آموزش در بعضی حیطه ها در دوره های بازآموزی برای ارتقای سطح آگاهی دانش دندانپزشکان همچنان لازم به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5258 تا 5266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!