انواع مدل های حیوانی اعتیاد: مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

مطالعه بر روی مسیرهای عصبی و شناختی در حوزه اعتیاد یکی ازمهم ترین چالش های علوم اعصاب است. داروهای اعتیادآور موجب تحریک مدار پاداش، انگیزش، سرخوشی، تغییرات شناختی و فعالیت حرکتی می گردند. مطالعات متعدد نشان داده اند فعالیت مسیر مزوکورتیکولیمبیک که نقش مهمی در شناخت و رفتار دارد، توسط پاداش های طبیعی و داروهای اعتیادآور فعال می شود. بین رفتار موادجویانه و تصمیم گیری، توجه، یادگیری، حافظه، پاداش و مصرف مواد رابطه معنی داری وجود دارد. توسعه مدل های حیوانی اعتیاد یک عامل ضروری برای درک ما از مکانیسم های اعتیاد به مواد و علایم شناختی ناشی از تداوم آن است. در این مطالعه، ما انواع مدل های حیوانی اعتیاد و ارتباط آنها با درک پاتوفیزیولوژی مکانیسم ها را مرور نمودیم.

نتیجه گیری

با توجه به روش های مختلف مصرف مواد مخدر در انسان، انواع مدل حیوانی وجود دارد که شامل پارادایم های مختلفی نظیر خودتجویزی استنشاقی، خوراکی و وریدی هستند. مدل های خودتحریکی داخل جمجمه ای و مدل های حیوانی شرطی شده مبتنی بر پاداش مواد مخدر، سعی در درک اساس نوروبیولوژیکی اعتیاد و اختلالات شناختی پس از مصرف مواد دارند. ترجیح مکان شرطی یکی از مدل های پرکاربرد برای بررسی ویژگی های پاداش دهی مواد مخدر است که مرتبط با یادگیری وابسته به پاداش بوده و توانایی حیوان را برای پیش بینی پاداش در آینده ارزیابی می کند. اخیرا، این مدل های حیوانی به منظور شبیه سازی اعتیاد به مواد مخدر بکار می روند تا منظرهای جدیدی برای مطالعه پدیده هایی نظیر خاموشی، بازگشت، رفتار موادجویانه اجباری، سندرم محرومیت و اختلالات شناختی ناشی از اعتیاد فراهم نمایند. به طور خلاصه، این نوآوری ها در ایجاد مدل های حیوانی اجازه توسعه دانش اعتیاد و بررسی مبانی بیولوژیک اختلالات شناختی مرتبط با اعتیاد درآینده را به ما می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2508347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!