ضعف فزاینده بازدارندگی رژیم صهیونیستی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ضعف در مشروعیت پیرامونی، رژیم صهیونیستی را با تهدیدات چند وجهی دایمی روبه‌رو کرده و این امر مقامات این رژیم را به‌سوی تقویت بازدارندگی سوق داده است. این رژیم بسیاری از پیش‌نیازهای تقویت بازدارندگی همچون عمق استراتژیک، جغرافیای خاص و جمعیت زیاد را ندارد و به‌عبارت‌دیگر، آستانه تهدید آن به‌شدت آسیب‌پذیر است. به‌همین دلیل، این رژیم به‌سمت تقویت سایر پیش‌نیازهای بازدارندگی همچون تقویت توان نظامی و امنیتی، اتخاذ راهبردهای تهاجمی و دفاعی با داشتن تهدید معتبر برای رقبا، تقویت ستاد فرماندهی جنگی و در آخر در اختیار گرفتن تسلیحات کشتار جمعی همچون تسلیحات هسته‌ای و همچنین فعالیت در صنایع تسلیحاتی میکروبی و شیمیایی پیش رفته است.
رژیم صهیونیستی با این روند از بازدارندگی توانسته بیش از هفتاد سال بحران‌ها و چالش‌های امنیت بین‌الملل خود را کنترل کند ولی به‌نظر می‌رسد این بازدارندگی در سال‌های اخیر با ضعف فزاینده روبه‌رو شده است. بازدارندگی هسته‌ای با افزایش توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بازدارندگی نظامی و امنیتی با قدرت‌یابی محور مقاومت و بازدارندگی سایبری با افزایش قدرت سایبری کشورهای رقیب همچون جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، این ضعف را نشان می‌دهند.
رژیم صهیونیستی برای تقویت بازدارندگی خود و در پی کسب حمایت کامل قدرت‌های بزرگ به‌سمت ایجاد اتحادها و ایتلاف‌ها سوق پیدا کرده است. اما عواملی این اطمینان را کاهش داده که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: الف) افزایش انتقادهای نخبگان و افکار عمومی به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در غرب؛ ب) کاهش تمرکز آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین متحد بین‌المللی رژیم صهیونیستی در پرونده غرب آسیا؛ ج) افزایش نفوذ و لابی‌گری‌های کشورهای دیگر منطقه و موازنه‌سازی با لابی صهیونیستی در غرب. البته این رژیم برای حفظ روابط راهبردی خود، تلاش دارد ازطریق کمپین‌های دیپلماتیک و فعالیت رسانه‌ای، همچنان سطح این روابط را حفظ کند.
شکل‌گیری تدریجی ابعاد مختلف قدرت محور مقاومت یکی مهم‌ترین عوامل تضعیف بازدارندگی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. ولی به‌نظر می‌رسد این محور برای پیشبرد بیشتر اهداف خود، نیازمند تقویت حوزه روایت‌سازی و رسانه‌ای است زیرا قدرت این حوزه، همان‌طور که یکی از ارکان تقویت‌کننده بازدارندگی است، یکی از نقاط ضعف آن نیز محسوب می‌شود. محور مقاومت نیز می‌تواند از این موضوع برای تضعیف بیشتر بازدارندگی رژیم صهیونیستی استفاده کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2508780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!