بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا در شهر یاسوج در سال 1395 با استفاده از مدل AirQ+

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آلودگی هوا یکی از مهم ترین عوامل خطر سلامت در دنیا و از عوامل عمده مرگ و میر و ناتوانی در جهان است.  طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2012، سالانه حدود 7/3 میلیون نفر در جهان در اثر آلودگی هوا می میرند. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا در شهر یاسوج در سال1395 با استفاده از مدل AirQ+ بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی تحلیلی  که در سال 1399انجام شد، غلظت های ساعتی آلاینده های ذرات با قطر کمتر از 5/2  میکرون، ازن  و دی اکسید نیتروژن در ایستگاه پایش شهر یاسوج از سازمان محیط زیست و اطلاعات مربوط به فشار و دما مربوط به سال 1395 از سازمان هواشناسی استان اخذ شد. اعتبار سنجی داده های کیفیت هوا مطابق متدولوژی APHEKOM و WHO انجام شد و میانگین مختص به هر آلاینده محاسبه و فایل نهایی داده های مورد نظر پس از پردازش  وارد مدل شد. در نهایت جمعیت سالانه ویژه شهر، جمعیت در معرض خطر و بروز پایه برای هر پیامد بهداشتی تهیه و وارد مدل شد. در پایان نتایج به صورت جداول مرگ و میر  به وسیله مدل نمایش داده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف، تعقیبی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها:

 غلظت متوسط آلاینده های با قطر کمتر از 5/2 میکرون، دی اکسید نیتروژن و ازن به ترتیب 91/13±68/21 میکرو گرم بر مترمربع 88/26±41/25 میکروگرم بر متر مربع و 92/6±69/25 میکرو گرم بر مترمربع بود.  مقدار SOMازن هم 17/83 بود. در مورد اثرات بلندمدت در سال 1395، جزء منتسب و تعداد موارد منتسب مرگ و میر طبیعی ناشی از دی اکسیدنیتروژن از آلاینده های با قطر کمتر از 5/2 میکرون کمتر بود که به ترتیب 01/6 و 79/6 درصد از مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. تعداد کل مرگ و میر که به وسیله آلاینده های با قطر کمتر از 5/2  میکرون و دی اکسیدنیتروژن ایجاد شده است، به ترتیب 23 و 20 مورد بوده است. ازن  اثری بر روی مرگ و میر تنفسی نداشت (صفرمورد). در مورد مرگ و میر طبیعی بیشترین و کم ترین جزء منتسب به ترتیب در آلاینده های با قطر کمتر از 5/2 میکرون و ازن  مشاهده شد.

نتیجه گیری:

 برخلاف تاثیر ناچیز آلاینده ازن و عدم انتساب مرگ و میر به این آلاینده، برای سایر آلاینده ها مثل آلاینده های با قطر کمتر از 5/2 میکرون و دی اکسید نیتروژن اثراتی بر تعداد مرگ و میر مشاهده شد که این اثرات می تواند هزینه های مستقیم و غیرمستقیمی برای شهر مورد مطالعه ایجاد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
590 تا 606
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!