پیش بینی مولفه های درد مزمن بر اساس ذهنی سازی، تنظیم هیجان و همدلی در بیماران مبتلا به درد مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 درد مزمن از رایج ترین مسایلی است که جمعیت نظامی را به استفاده از مراقبت‎های پزشکی ترغیب ساخته است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مولفه های درد مزمن بر اساس همدلی، ذهنی سازی و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به درد مزمن انجام شد.

روش ها

پژوهش از نوع توصیفی و به روش همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به درد مزمن بویژه دردهای اسکلتی-عضلانی در بازه زمانی فروردین تا مرداد 1399 بودند که به کلینیک روماتولوژی بیمارستان بقیه الله (عج) در شهر تهران مراجعه کردند. نمونه پژوهش شامل 339 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه‎های درد مزمن، همدلی، دشواری تنظیم هیجان و ذهنی سازی پاسخ دادند. پس از گردآوری داده ها، تحلیل آن با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 22 انجام شد.

یافته ها

میان هردو مولفه درد مزمن با متغیرهای پیش‎بین به جزء همدلی عاطفی در رابطه با مولفه شدت درد ارتباط معنی داری در سطح کمتر از 0/05 مشاهده گردید و بیشترین میزان تغییرپذیری توسط متغیرهای پیش بین با ضریب تعیین 0/58 برای ناتوانی درد بود که 0/54 به دشواری تنظیم هیجان، 0/02 ذهنی سازی و 0/02 به همدلی عاطفی اختصاص یافت و میزان ضریب تعیین برای شدت درد 0/43 حاصل شد که بیشترین تغییرپذیری مربوط به دشواری تنظیم هیجان 0/42 و سپس ذهنی سازی 0/01 بود.

نتیجه گیری

با استفاده از نتایج می‎توان در قالب آموزش های روانشناختی در حوزه تنظیم هیجان و درد مزمن در راستای مدیریت سلامت و درد مزمن برای سایر اقشار در معرض خطر بویژه جمعیت افراد نظامی مبادرت ورزید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1506 تا 1516
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!