واکاوی اثر مواجهه با صدای محیط کار بر روی عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی: یک مطالعه مورد-شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 مواجهه شغلی با صدا در محیط کار یک مشکل بهداشتی قابل توجه و بیماری های قلبی عروقی یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های غیرواگیر و یکی از مهمترین علل ابتلا به مرگ زودرس می باشد. صدا علاوه بر اختلالات شنوایی، به عنوان یک عامل استرس زا ممکن است باعث مشکلات قلبی عروقی، افزایش فشارخون، تحریک اعصاب، استرس و اختلالات هورمونی در بدن شود. این مطالعه با هدف بررسی اثر مواجهه با صدای محیط کار بر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی انجام پذیرفت.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه مورد-شاهدی بوده و در سال 1399 در یک صنعت نیروگاهی انجام پذیرفت. در این مطالعه وضعیت سلامت شاغلین در دو گروه مواجهه یافته و بدون مواجهه با صدا از نظر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شامل شاخص توده بدنی (BMI)، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و پارامترهای خون شامل قند خون ناشتا (FBS)، کلسترول، تری گلیسیرید، کراتینین و آنزیم های عملکردی کبد (SGOT وSGPT) مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات در این مطالعه به صورت بررسی پرونده پزشکی کلیه شاغلین مرد معاینه شده در سال 1399 و بررسی وضعیت مواجهه یا عدم مواجهه با صدا، از طریق بررسی مستندات مربوط به سنجش صدا در آن صنعت انجام گرفت. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و آزمون های آماری تی مستقل دو نمونه ای و کای اسکویر تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

اختلاف معناداری در سن، سابقه کار و وضعیت استعمال دخانیات دو گروه مشاهده نشد (0/05>p). نتایج نشان داد که میانگین قند خون، تری گلیسیرید، آنزیم کبدی (SGOT)، فشارخون و شاخص توده بدنی در دو گروه دارای اختلاف معناداری می باشند (0/05<p). اختلاف معنا داری در میانگین کراتینین، کلسترول و آنزیم کبدی (SGPT) دو گروه مشاهده نشد (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که مواجهه با سر و صدای بالاتر از حد مجاز می تواند بر عوامل خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در افراد موثر باشد، بنابراین توصیه می شود با کمک اقدامات مهندسی، مدیریتی و در نهایت استفاده از لوازم حفاظت شنوایی از خطر ابتلا به این بیماری ها کاسته و با سنجش دوره ای وضعیت سلامت شاغلین و تشخیص به موقع از پیشرفت عوارض ناشی از آن پیشگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1517 تا 1528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!