بررسی و مقایسه اثر دو دهانشویه کلرهگزیدین و چای سبز برند ایرشا و کولگیت بر روی فاکتورهای مرتبط با التهاب لثه در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن متوسط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پریودنتیت مجموعه ای از بیماری های التهابی است که می تواند باعث از دست دادن دندان شود. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی دو نوع دهانشویه کلر هگزیدین و چای سبز برند ایرشا و کولگیت بر روی بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن بر اساس ارزیابی فاکتورهای مرتبط با التهاب لثه، شامل شاخص لثه (GI) و شاخص خونریزی سالکوس (SBI)، انجام شد.

روش ها: 

تعداد 90 بیمار در سه گروه مساوی شامل کلرهگزیدین، چای سبز کولگیت، و چای سبز ایرشا تقسیم شدند. نمونه گیری بیماران به صورت تصادفی ساده از میان بزرگسالان دارای پریودنتیت مزمن متوسط انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد. برای بررسی اختلاف معنادار بین گروه های درمانی از آزمون t-test مستقل، و از آزمون t-test جفت شده برای بررسی معناداری در پارامترهای GI و SBI قبل و بعد از درمان با دهانشویه در هر گروه از بیماران استفاده شد. مقادیر 0/05˂p به عنوان شاخص تفاوت معنادار بین گروه ها در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

بین گروه کلرهگزیدین و چای سبز کولگیت از نظر شاخص GI اختلاف معناداری وجود نداشت (0/023=P)، ولی چای سبز ایرشا، شاخص GI را به طور معنی داری نسبت به کلرهگزیدین (0/025=P) و چای سبز کولگیت (0/021=P) کاهش داده است. همچنین نتایج آماری اختلاف معنی داری بین کلرهگزیدین و چای سبز کولگیت از نظر شاخص SBI را نشان نداد (0/116=P). ولی چای سبز ایرشا، شاخص SBI را به طور معنی داری نسبت به کلرهگزیدین کاهش داده است (0/003=P). میزان شاخص SBI در دو برند چای سبز مشابه بود (0/445=P).

نتیجه گیری:

 اثربخشی دهانشویه چای سبز برند کولگیت در کاهش شاخص GI و SBI مشابه با کلرهگزیدین بود، ولی اثربخشی دهانشویه چای سبز ایرشا نسبت به دهانشویه کلرهگزیدین به طور معنی داری کمتر بود. بین دو برند چای سبز، تغییرات محسوسی در کاهش شاخص SBI مشاهده نگردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1557 تا 1565
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!