سمنتواسئوس دیسپلازی غیرمعمول در فک بالا: گزارش مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سمنتواسیوس دیسپلازی (COD) یک ضایعه فیبرواسیوس واکنشی است که در نواحی دندان دار استخوان های فکین و عمدتا مندیبل زنان میانسال ایجاد می شود. از نظر بافت شناسی، COD یک استرومای بافت همبندی سلولار به همراه جزایری از استخوان جنینی (woven) یا لاملار و کلسیفیکاسیون های مشابه سمنتوم را نشان می دهد. از نظر بالینی، این ضایعات بدون علامت بوده و دندان های مربوطه وایتال هستند؛ بنابراین از طریق معاینات روتین رادیولوژی کشف می شوند. خصوصیات رادیوگرافیک ضایعه بر اساس میزان بلوغ آن از الگوی کاملا رادیولوسنت تا رادیواپک متغیر می باشد.

گزارش مورد:

 این گزارش مورد، یک زن 60 ساله، با ضایعه COD در ناحیه دندان های پرمولر اول و کانین سمت چپ فک بالا را ارایه می دهد که مکان نادری برای وقوع این ضایعات می باشد. ضایعه به تدریج و با گذشت زمان به اندازه کنونی رسیده بود. برخلاف بیشتر ضایعات COD گزارش شده، این بیمار علامتدار بود. وی اظهار درد دندانی به علت ریشه های باقیمانده دندان شماره 12# (سیستم یونیورسال) می نمود. همچنین تورم استخوانی و نازکی پلیت کورتیکال باکال در ناحیه درگیر وجود داشت. پس از معاینات رادیوگرافی داخل دهانی و توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی (CBCT) درمان جراحی برداشت ضایعه و ریشه های باقیمانده دندان شماره 12# برای بیمار انجام گردید. بررسی پاتولوژی تشخیص ضایعه COD را تایید کرد. پس از جراحی، بیمار به مدت سه ماه پیگیری شد و هیچ گونه عود و عفونتی مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

ضایعات COD علایم بالینی و نمای رادیوگرافی متنوعی دارند. تشخیص این ضایعات با کمک دانش بالینی، ویژگی های رادیوگرافی و بررسی هیستوپاتولوژی انجام می شود. در ضایعات با اندازه بزرگ تصویر برداری توسط توموگرافی کامپیوتوری با اشعه مخروطی (CBCT) می تواند در تعیین میزان گسترش ضایعه مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
423 تا 432
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!