نرخ بهینه مالیات و کارایی دولت در کشورهای با درآمد متوسط بالا و پایین و کشورهای منتخب عضو سازمان همکاری اسلامی: رویکرد فرامرزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با مطرح شدن نقش دولت در الگوهای رشد اقتصادی در پی اهمیت یافتن موضوع مالیات گیری و خرج آن در جهت بهبود رشد اقتصادی و رفاه جامعه، تعدادی از اقتصاددانان اقدام به ارایه الگوهایی برای تعیین نرخ بهینه مالیات حداکثر کننده رشد اقتصادی نموده اند. مقاله حاضر به پیروی از این اقتصاددانان و با ارایه رویکردی جدید بر مبنای روش تحلیل فرامرزی تصادفی متکی بر امکان وجود ناکارایی فنی در رفتار دولت ها، اقدام به تعیین کارایی فنی دولت ها نسبت به هر دو مرز گروهی و فرامرزی به همراه نسبت فراتکنولوژی آن ها طی دوره 1996- 2018 در منتخبی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (گروه A)، کشورهای با درآمد متوسط پایین (گروه B) و کشورهای با درآمد متوسط بالا (گروه C) می نماید. سپس از طریق نتایج الگوی برآوردی به تحلیل مقادیر متوسط نرخ مالیات بهینه حداکثر کننده رشد اقتصادی کشورهای موردبررسی می پردازد. نتایج حاصل گویای آن است که بالاترین متوسط هر سه شاخص کارایی فنی، کارایی فرامرزی و نسبت شکاف تکنولوژی در اختیار گروه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است و کمترین متوسط نسبت فراتکنولوژی متعلق به اکثر کشورهای گروه با درآمد متوسط پایین است. همچنین در بین کشورها، روسیه بیشترین مقدار هر سه شاخص را دارا است و می تواند به عنوان الگوی سایر کشورها در نظر گرفته شود. درنهایت با اطمینان 90% می توان عنوان نمود که در کشورهای ایران و کویت مقدار متوسط نرخ واقعی مالیات در طول دوره موردبررسی کمتر از نرخ بهینه مالیات بر مبنای بودجه متوازن بوده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
549 تا 564
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!