اثرات مفید درمان ترکیبی با تستوسترون و سولفید هیدروژن از طریق کاهش استرس اکسیداتیو و آپوپتوز: مدل تجربی واریکوسل در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علیرغم اثربخشی درمان با تستوسترون در شرایط همراه با کمبود تستوسترون از جمله واریکوسل، چندین عارضه جانبی وابسته به دوز، استفاده بالینی درمان با تستوسترون را محدود می کند. سولفید هیدروژن، یک گاز سمی در غلظت های بالا اما یک مولکول مفید در غلظت های پایین، هم به عنوان یک عامل اصلی و هم یک القاکننده مهم تستوسترون عمل می کند.

هدف

این مطالعه بررسی کرد که آیا دوز غیرموثر تستوسترون در ترکیب با دوز غیرموثر هیدروسولفید سدیم به عنوان دهنده سولفید هیدروژن می تواند در مدل تجربی واریکوسل از طریق اثر افزایشی احتمالی موثر باشد.

مواد و روش ها

30 سر موش صحرایی ویستار با وزنgr  250-200 به پنج گروه تقسیم شدند (6 موش در هر گروه): شم، واریکوسل، تستوسترون (mg/kg 200، 5 بار در هفته به مدت 4 هفته متوالی)، هیدروسولفید سدیم (µm/L 15، روزانه به مدت 4 هفته متوالی) و تستوسترون + هیدروسولفید سدیم (µg/kg 200، 5 بار در هفته + µm/L 15، روزانه، هر دو به مدت 4 هفته متوالی). همه حیوانات به جز گروه شم تحت القای واریکوسل قرار گرفتند.

نتایج

تجویز همزمان تستوسترون و هیدروسولفید سدیم به طور معنی داری سطح تستوسترون سرم (01/0 = p، 95/0 ± 23/10)، سطح سولفید هیدروژن بیضه (001/0 > p، 09/21 ± 94/608) و فعالیت سوپراکسید دیسموتاز بیضه (001/0 > p، 56/1 ± 14/66) را افزایش و سطح مالون دی آلدهید (001/0 > p، 52/0 ± 77/0) و نسبت بیان پروتیین B-cell lymphoma 2-associated X protein به B-cell lymphoma 2 در بافت بیضه    (001/0 > p، 01/0 ± 16/0) را کاهش داد و پارامترهای اسپرم و هیستوپاتولوژی بیضه را نیز در مقایسه با گروه واریکوسل بهبود بخشید.

نتیجه گیری

درمان ترکیبی دوزهای غیرموثر تستوسترون و هیدروسولفید سدیم می تواند آسیب های ناشی از واریکوسل را با کاهش استرس اکسیداتیو و آپوپتوز بیضه کاهش دهد و بنابراین می تواند به عنوان یک رویکرد موثر با عوارض جانبی کمتر در نظر گرفته شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
941 تا 954
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!