بررسی ارتباط بین شاخص های خون شناسی و نتایج بالینی در بیماران مبتلا به کووید 19 بستری در بیمارستان امام حسن بجنورد در اردیبهشت تا مرداد 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در مطالعه حاضر رابطه بین شاخص های خونی و پیامدهای بالینی در بیماران کووید 19 بررسی شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی روی 293 بیمار بزرگ سال مبتلا به کووید 19 بررسی شدند که در بیمارستان امام حسن بجنورد، ایران بستری شده بودند و کمتر از سه روز از شروع علایم کووید 19 آن ها گذشته بود. از پرونده الکترونیکی، اطلاعات بیماران شامل اطلاعات دموگرافیک، مشخصات بالینی و نتایج بالینی استخراج شد. نتایج مربوط به آزمایش شمارش کامل خون برای هر نمونه نیز ثبت شد.

یافته ها: 

میانه سن بیماران 53 سال بود. 147 نفر 17/50 درصد از بیماران زن بودند. 37 بیمار در آی سی یو بستری بودند و 42 نفر نیز فوت کردند. میانگین شاخص های خون شناسی به جز نسبت نوتروفیل به لنفوسیت NLR، نسبت پلاکت به لنفوسیت PLR و میزان رسوب اریتروسیت ESR در بیماران کووید 19 در محدوده نرمال قرار داشت. مقادیر گلبول سفید WBC، NLR و PLR در بیمارانی که فوت کرده یا در آی سی یو بستری بودند، به طور معناداری بیشتر از بیمارانی بود که در آی سی یو بستری نشدند 05/0˂P. همچنین نتایج نشان داد مقادیر هموگلوبین، هماتوکریت و ESR در بیماران فوت شده نسبت به بیمارانی که در آی سی یو بستری نشده بودند، کمتر است 05/0˂P. بین شاخص های خون شناسی و مدت زمان بستری در بیمارستان ارتباط معناداری مشاهده نشد 05/0 ˃P.

نتیجه گیری

به طورکلی نتایج نشان داد مقادیر افزایش یافته برخی از شاخص های خون شناسی همچون WBC، NLR و PLR در زمان بستری ممکن است پیامد بالینی ضعیف را در بیماران مبتلا به کووید 19 پیش بینی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!