طراحی مدل قابلیت سازی مدیریت دانش در سازمانهای امدادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه دانش و اطلاعات به عنوان  عامل تعیین کننده ای در موفقیت و قدرت رقابت پذیری سازمان ها تبدیل شده  است. کسب وکارهایی که بتوانند دانش موجود در سازمان خود را کسب کنند و از آن در راستای فرآیندهای کسب وکار استفاده نمایند، محصولات و خدمات این کسب و کارها از مزیتهای رقابتی مناسبی در بازار برخوردار خواهند بود هدف تحقیق حاضر بررسی طراحی مدل قابلیت سازی مدیریت دانش در سازمانهای امدادی می باشد.

مواد و روش ها

در این پژوهش از تکنیک دلفی فازی به شناسایی ابعاد قابلیت سازی مدیریت دانش و از تکنیک دیمتل فازی جهت بررسی روابط علت و معلولی مدل قابلیت سازی مدیریت دانش در سازمانهای امدادی و از تکنیک ANP فازی جهت تعیین اهمیت و اولویت عوامل استفاده می شود. همچنین مورد مطالعه در این پژوهش سازمان های امدادی می باشد.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد که عامل استراتژی ها و اهداف مشخص در قابلیت سازی مدیریت دانش تاثیرگذارترین عامل در بین سایر عوامل، و عامل طراحی فرآیند های موثر جهت قابلیت سازی مدیریت دانش تاثیر پذیرترین عامل و در نهایت با اهمیت ترین عامل در بین سایر عوامل استراتژی  و اهداف مشخص در قابلیت سازی مدیریت دانش است.

نتیجه گیری

نتایج بدست آمده از تکنیک دیمتل فازی و ANP فازی نشان می دهد پس از عامل استراتژی ها و اهداف مشخص در قابلیت سازی مدیریت دانش، عامل حمایت مدیران ارشد نسبت به بکارگیری مدیریت دانش تاثیرگذارترین و مهمترین عامل است در واقع مدیران سازمان به مثابه الگویی برای تمامی کارکنان سازمان هستند و باید نسبت به مدیریت دانش و مزایای آن در سازمان اطلاع کافی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!