بررسی رابطه معماری محیط های کاری با ظهور مشکلات سلامتی ناشی از سر و صدا: ساختمان های ناسالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

محیط کاری از مهمترین محیط هایی است که افراد بخش اعظمی از وقت خود را در آن سپری می کنند. فقدان آسایش صوتی یکی از مهمترین عواملی است که همه روزه سلامت و رفاه کارکنان را در این محیط های کاری تهدید می کند. هدف این مطالعه ضمن شناسایی علایم ناشی از مشکلات صوتی در بین کارکنان، شناسایی پارامترهای اصلی و بررسی نقش معماری در گسترش محیط های کاری ناسالم است.

روش بررسی

این مطالعه در بین کارکنان سه ساختمان اداری شهر ارومیه)راه و شهرسازی، نظام مهندسی و فرودگاه (انجام شد و حجم نمونه 226 از 309 نفر از کل کارکنان، براساس جدول مورگان مورد نظرسنجی قرار گرفت. داده های لازم از طریق پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون فریدمن، به کمک نرم افزار SPSS-25  تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: 

 میانگین رتبه های علایم نشان داد که خستگی (62/4)، مشکلات شنوایی (05/6)، سردرد (30/6)، دردهای عضلانی (01/7)، استرس زیاد (41/8)، عصبانیت سریع (55/8) و حواس پرتی و تمرکز ضعیف (58/8)، از مهمترین علایم ناشی از سر و صدا در بین کارکنان بودند. همچنین مزاحمت های ناشی از مکالمات سایرین (22/59%) و ازدحام زیاد و فقدان حریم گفتاری فردی (99/41%)، از مهمترین پارامترها با تعدد شکایت از سر و صدا بودند.

نتیجه گیری:

 نتایج بررسی نشان داد که طراحی ناکارآمد محیط و عدم انعطاف پذیری فضاها، جانمایی نامناسب و عدم عایق کاری صوتی سطوح درکاربری های پر سر و صدا، تراکم بالا در محیط و فقدان فضای کافی برای کارکنان، عدم تعمیر سیستم های تاسیساتی، از مهمترین دلایل تعدد شکایات از سر و صدا بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2512510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!