طراحی الگوی انتظامی پیشگیری از شکل گیری اجتماعات غیرقانونی و کنترل آن

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 پیشگیری از بروز و شکل‌گیری اجتماعات غیرقانونی منجر به کاهش هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خواهد شد. هدف از تحقیق حاضر، یافتن الگویی کارآمد در پیشگیری از شکل‌گیری و کنترل اجتماعات غیرقانونی بر اساس دانش بومی خبرگان بود.

روش

 پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ به لحاظ ماهیت، اکتشافی و از نوع توصیفی - تحلیلی با تکنیک دلفی در دو دور انجام شد و بین خبرگان تحقیق به اجماع رسید. جامعه آماری شامل خبرگان پلیس در تهران بود که نمونه به تعداد 15 نفر با روش هدفمند به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته بر اساس نظرات خبرگان بود. اعتبارسنجی و اطمینان بخشی مصاحبه‌ها با ملاک گوبا و لینکلن و روایی پرسش نامه‌ها با روش صوری و محتوایی تایید شد. مصاحبه با استفاده از روش تحلیل مضمونی، و پرسش نامه با استفاده از محاسبه میانگین با نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.

یافته‌ها: 

یافته‌های تحقیق نشان داد برای پیشگیری از شکل‌گیری اجتماعات غیرقانونی و کنترل آن می‌توان الگویی انتظامی در دو بعد اجتماعات غیرقانونی صنفی - کارگری و سیاسی - امنیتی مفهوم‌سازی کرد. در بعد اجتماعات غیرقانونی صنفی -کارگری، مولفه‌های «اصول چهارگانه سلسله مراتبی (مسیول سازی، هدایتی، حمایتی و اقدامی)؛ هدایت معترضان به داخل دستگاه مربوطه و پیش‌بینی محل مناسبی برای معترضان» شناسایی شد. در بعد اجتماعات غیرقانونی سیاسی – امنیتی، مولفه‌های «عملیات روانی و روشنگری، عملیات فضای مجازی، عملیات اطلاعاتی و عملیات انتظامی» شناسایی شد.

نتیجه‌گیری:

 نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای پیشگیری و کنترل اجتماعات غیرقانونی قبل از این که اجتماع تبدیل به اغتشاش شود و مجبور به مقابله با هزینه‌های مضاعف شد، بر اساس الگوی تدوین‌شده اقداماتی ازجمله مسیول سازی، هدایتی، حمایتی و عملیات‌های انتظامی، عملیات روانی و روشنگری، فضای مجازی و اطلاعاتی لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2512574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!