واکاوی ارزش های فرهنگی سینمای دردهه قبل از انقلاب اسلامی ایران
مطالعات مختلف انجام شده در حوزهی ارزش های فرهنگی در ایران از دیدگاه های متفاوتی به این موضوع پرداخته اند، اما به نظر میرسد که دسته بندی جامعی از ارزش های سنتی و مدرن در جامعه ی ایران صورت نگرفته است. یافته ی اصلی از مرور بر پژوهش های مربوط به موضوع پژوهش نشان از دوگانگی ارزشی (سنتی و مدرن) در ایران است. اصلیترین ارزشهای سنتی عبارتند از ارزش های دینی، خانوادگی و جمع گرایی و ارزشهای مدرن تنوع طلبی، لذت طلبی، استقلال، جاه طلبی، فردگرایی و کسب تجربه ی جدید است. در پژوهش حاضر با شناسایی ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده درمحتوای فیلمهای سینمایی و با استفاده از نظریه های آلپورت، روکیچ، ساختار مدور شوارتز، نظریه رفیع پور، جان استوارت و نظریه هال و از طریق روش تحلیل گفتمان به مطالعه ی ارزشهای پرداخته شده است. در تحلیل گفتمان مجموعه شرایط اجتماعی، زمینه وقوع متن یا نوشتار، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و رابطه ساختار و واژه ها در گزارهای کلی نگریسته میشود. با توصیف، تفسیر و تبیین ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده درمحتوای فیلم های سینمایی در دهه قبل از انقلاب اسلامی ایران (فیلم در امتداد شب، قیصر، طوقی، گاو، سوته دلان، گنج قارون) دیالوگ فیلمها از طریق ارزشهای قدرت، موفقیت، لذت طلبی، برانگیختگی، استقلال، جهان گرایی، خیرخواهی، سنتگرایی، همنوایی، امنیت گرایی، مشروعیت بخشیدن به ثروت، ارزشهای مذهبی، ارزشهای ملی با نرمافزار maxqda مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج حاصله از این پژوهش مشابهت های بینامتنیت ارزش های گفتمان فرهنگی بازنمایی شده در فیلمهای یک دهه قبل از انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنتگرایی، لذت طلبی و ارزشهای مذهبی است. ارزشه ای گفتمانی بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنتگرایی و ارزشهای مذهبی برجستگی بیشتری در فیلمهای یک دهه قبل از انقلاب دارند. بابررسی و تحلیل فیلمهای ساخته شده در این ایام، میتوان بیان داشت که فیلم های این دهه، در جهت خیرخواهی، سنت گرایی و ارزشهای مذهبی بوده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.