بررسی بیان Cox-2 در سلول های گاستروکارسینومای انسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان های دستگاه گوارش جزء شایع ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان می باشد. مطالعات نشان داده اند آنزیم سیکلواکسیژناز در ایجاد سرطان های معدی - روده ای نقش مهمی داشته و سطح این آنزیم در سرطان های دستگاه گوارش افزایش می یابد.

هدف

با توجه به اهمیت آنزیم سیکلواکسیژناز -2 (Cox-2) در سرطان های لوله گوارش، هدف از مطالعه حاضر بررسی بیان Cox-2 در سلول های گاستروکارسینومای انسان می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مورد -شاهدی 30 نمونه بافت گاستروکارسینوما و 30 نمونه از بافت سالم اطراف آن به عنوان کنترل توسط جراح از مراجعه به بخش جراحی بیمارستان امام خمینی (ره) جمع آوری شد. خصوصیات بافت های سرطانی از جمله درگیری غدد لنفاوی، سایز تومور، مرحله بیماری، وضعیت تهاجم به عروق و مرحله بیماری مشخص شد. جهت انجام واکنش Real Time PCR طراحی پرایمر و سنتز cDNA صورت گرفته و واکنش آن در دستگاه Bio-RAD برای تعیین بیان ژن Cox-2 انجام شد.

نتایج

بیان Cox-2 در نمونه تومور در مقایسه نمونه های سالم افزایش غیرمعنی داری نشان داد. همچنین، بین بیان Cox-2 و اندازه تومور (سانتی متر) (p<0.01)، غدد لنفاوی درگیر (p<0.01) و مرحله تومور (Stage) (p<0.05) ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. بعبارتی با افزایش اندازه تومور، پیشرفت مرحله تومور و افزایش تعداد گره های لنفاوی در تومور بیان Cox-2 افزایش یافته است.

نتیجه گیری:

 با توجه به افزایش غیرمعنی دار بیان آنزیم سیکلواکسیژناز 2 در سلول های گاستروکارسینومای انسان، و ارتباط بین بیان ژن این آنزیم و پارامترهای مختلف نمونه های تومور، بنظر می رسد باید در تحقیقات بیشتر با انتخاب نمونه های تومور در مراحل یکسان میزان بیان Cox-2 مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!