تاثیر سیاست های استانی بر نرخ مرگ ومیر ناشی از بیماری کووید-19: مطالعه تحلیل ریسک در استان همدان

پیام:
چکیده:
زمینه

دولت ها برای کنترل و کاهش میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری کووید-19 سیاست های متفاوتی اتخاذ می کنند. جهت بررسی تاثیر سیاست های اتخاذ شده بر کاهش مرگ ومیر ناشی از این بیماری، سیاست های کمیته مبارزه با کووید-19 استان همدان، مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

اطلاعات مورد نیاز از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و صورت جلسات کمیته مبارزه با کروناویروس مستقر در استانداری همدان استخراج گردید. کلیه اطلاعات اخذ شده، مربوط به فروردین تا مرداد 1400 می باشد. جهت تحلیل اطلاعات از مدل شبکه بیزین در نرم افزار GeNIe ویرایش 2/2 استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه از هفت مدل به منظور ارزیابی تاثیر استراتژی های اتخاذ شده استفاده شد. مدل اول شامل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اعمال محدودیت برگزاری تجمعات بود که با اعمال آن ها میزان مرگ ومیر به 4/72 درصد خواهد رسید. مدل دوم شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و انجام واکسیناسیون است که میزان مرگ ومیر را به 4/92 درصد می رسانند. با اعمال دو سیاست محدودیت رفت و آمد و تعطیلی مشاغل (مدل سوم)، میزان مرگ ومیر به 6/41 درصد رسیده است. مدل های 4، 5 و6 که ترکیبی از مدل های اول، دوم و سوم بوده اند به ترتیب هر کدام میزان مرگ ومیر را به اندازه 1/95، 2/77 و 2/26 درصد برآورد کردند، علاوه براین، مدل 7 که ترکیب کلیه شرایط فوق بود میزان مرگ ومیر را به 2/35 درصد تقلیل داد. در این مطالعه مدل ششم با پنج سیاست با 0/03005RMES= به عنوان مناسب ترین مدل انتخاب شد.

نتیجه گیری

در این مطالعه، اجرای همزمان سیاست های محدودیت رفت وآمد، تعطیلی مشاغل، رعایت بهداشت فردی، پوشیدن ماسک و انجام واکسیناسیون می توانند ریسک مرگ ومیر را تا حد زیادی کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!