اجرای فرآیند تحلیل راف جهت تعیین مهمترین کارکرد رهبری تحول آفرین سبز براساس محورهای شایستگی پایداری منابع انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش: 

محیط زیست به عنوان یکی از پایه‏ های پایداری در حوزه های مختلف ساختار شرکت‏ها امروزه فراتر از توصیه ‏ها و پیشنهادهای نهادهای نظارتی، به یک راهبرد توسعه برای اثربخشی بدل شده است. منابع انسانی به عنوان بخش ناگسسته‏ ی حوزه‏ ی پایداری رفتارهای زیست محیطی در هر ساختاری تلقی می‏شود که تمرکز بر کارکردهای رهبری تحول آفرین سبز می‏تواند شرکت را از مزیت‏های زیست محیطی در بسترهای اجتماعی برخوردار نماید. هدف این پژوهش اجرای فرآیند تحلیل راف جهت تعیین مهمترین کارکرد رهبری تحول آفرین سبز براساس محورهای شایستگی پایداری منابع انسانی می‏باشد.

روش پژوهش: 

در این پژوهش که مبنای اصلی تحلیل، مجموعه الگوی راف بود، ابتدا تلاش شد تا طی چند مرحله غربالگری محتوایی نسبت به تعیین ابعاد پژوهش اقدام شود. سپس از طریق دو مرحله تحلیل دلفی تلاش گردید تا حد پایایی مولفه ‏ها و گزاره ‏ها به عنوان مبنای تحلیل مورد ارزیابی قرار گیرند تا در نهایت از طریق ویکورخاکستری و براساس نرخ سازگاری هریک از ابعاد شناسایی شده، مهمترین کارکرد رهبری تحول آفرین سبز براساس محورهای شایستگی پایداری منابع انسانی تعیین شود.

یافته ها: 

نتایج پژوهش طی دو بخش نشان داد، اولا گزاره ی شایستگی مشارکتی به عنوان معیاری اثرگذاری بر مکانیزم های رهبری تحول آفرین سبز می باشد. ثانیا اثربخشی فرصت مهمترین مکانیزم رهبری تحول آفرین سبز مبتنی بر شایستگی پایدار منابع انسانی تلقی می شود که می تواند به پایداری رفتارهای محیط زیست منابع انسانی کمک نماید. 

نتیجه گیری: 

نتیجه کسب شده گویایی این موضوع است که که شایستگی مشارکتی منابع انسانی سطح تعامل‎پذیری و ارتباطات درون سازمانی در حوزه ی تصمیم گیری های مسایل و مشکلات زیست محیطی تقویت می نماید و باعث می گردد تا بعد اثربخشی فرصت در رهبری تحول آفرین سبز فضای خلق ایده را در حوزه ی عملکردهای سبز در شرکت نفت بیش از پیش تقویت نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!