تدوین الگوی روابط بین کارکرد های نهادهای میانجی نوآوری باز در حوزه سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

حوزه سلامت عموما شامل بازیگران متعددی است. در این حوزه، واسطه ها یا نهادهای میانجی نوآوری مطرح می گردند که نقش کلیدی در کاهش فاصله بین اعضای شبکه داشته و میان آنها اعتمادسازی می کنند. با وجود اهمیت نهادهای میانجی، تحقیقات اندکی در حوزه کارکردهای نهاد میانجی وجود دارد. بر همین اساس هدف این مقاله تدوین الگوی روابط بین کارکردهای نهادهای میانجی نوآوری باز در حوزه سلامت می باشد.

 

روش کار

این پژوهش توصیفی- تحلیلی در دو بخش انجام گرفت. در بخش اول مولفه های اصلی کارکرد های نهادهای میانجی در حوزه سلامت شناسایی و تایید شد که پرسشنامه محقق ساخته براساس ادبیات تحقیق در بین 140 نفر از مدیران و کارشناسان بخش تحقیقات و بهبود کیفیت مراکز درمانی، آزمایشگاه ها و شرکت های داروسازی توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. در بخش دوم به منظور تدوین الگوی روابط از مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. برای تدوین الگو از نظرات 12 نفر از خبرگان استفاده شد. داده های این بخش براساس پرسشنامه مخصوص روش مدلسازی ساختاری- تفسیری استخراج شد

یافته‌ها

یافته های تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده ارتباط مناسب بین مولفه های اصلی و معرف های مربوطه می‌باشد. بر این اساس تمامی مولفه های اصلی الگوی کارکردهای نهادهای میانجی تایید شده است براساس مدل‌سازی ساختاری- تفسیری،که دو مولفه سازمان دهی و تدارک منابع و تقویت کننده شبکه و مشارکت ها به عنوان دو کارکرد اصلی و اساسی نهادهای میانجی و تاثیرگذارترین کارکرد نهادهای میانجی می باشند. مولفه تجاری سازی هم به عنوان تاثیرپذیرترین کارکرد نهادهای میانجی در سطح اول قرار گرفته است.

 

نتیجه‌گیری

نهادهای میانجی می توانند نقص های موجود در هر مرحله از فرآیند نوآوری حوزه سلامت را براساس کارکردهای مختلف خود پوشش داده و به عنوان شتاب دهنده نقش اصلی در افزایش دانش و نوآوری در حوزه سلامت داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!