بررسی یافته های آزمایشگاهی و بالینی زنان باردار بستری مبتلا به کووید-19 در زمان شیوع واریانت دلتا بر اساس پیامد بیماری در استان اردبیل (تابستان و پاییز 1400)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به خطر بالای بیماری کووید-19 به خصوص سویه دلتا در زنان باردار و همچنین جدید بودن این همه گیری در جهان و کمبود مطالعات مشابه در ایران و منطقه، انجام مطالعه در خصوص میزان مرگ و میر و یافته های آزمایشگاهی و بالینی بیماری در زنان باردار ضروری به نظر می رسد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین یافته های آزمایشگاهی و بالینی زنان باردار بستری مبتلا به کووید-19 در زمان شیوع واریانت دلتا بر اساس پیامد بیماری انجام شد.

روش کار:

 در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمام زنان باردار مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان های استان اردبیل در تابستان و پاییز 1400 و در زمان شیوع سویه دلتا وارد مطالعه شدند. در نهایت 187 زن باردار مبتلا مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک، علایم بالینی و یافته های آزمایشگاهی در تمام افراد مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 24) و آزمون های دقیق فیشر و همبستگی پیرسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

از 187 زن باردار مبتلای بستری شده، 8 نفر فوت شدند. ابتلاء به بیماری های زمینه ای در 41 زن باردار مشاهده شد. شایع ترین یافته بالینی، تنگی نفس و سرفه و شایع ترین یافته آزمایشگاهی، لنفوپنی بود. در مقایسه زنان باردار بهبود یافته و فوت شده برحسب یافته های آزمایشگاهی با استفاده از آزمون دقیق فیشر، تفاوت بین میزان ALT (05/0<p)، لاکتات دهیدروژناز (001/0<p)، AST (001/0<p)، BS (05/0<p)، کراتنین (05/0<p) و توتال بیلی روبین (05/0<p) بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود.

نتیجه گیری

ابتلاء به سویه دلتا از بیماری کووید-19، منجر به بستری شدن 187 نفر و فوت 8 زن باردار در استان اردبیل شد. تنگی نفس و سرفه، شایع ترین یافته بالینی و لنفوپنی، شایع ترین یافته آزمایشگاهی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!