بررسی تاثیردمای نگهداری بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی، میکروبی و حسی میگوی وانامی پرورشی تازه (Litopenaeus vannamei)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

میگو یکی از مهمترین منابع غذایی انسان ها در دنیا می باشد. میگو سرشار از کلسیم، فسفر، آهن، ید و پروتیین است. پروتیین میگو حاوی تمامی اسید آمینه های ضروری بدن نیز می باشد. از آنجایی که دما و زمان نگهداری میگو پس از صید تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت میکروبی، شیمیایی و حسی آن می گذارد بنابراین، این تحقیق به منظور ارزیابی تاثیر دما و زمان نگهداری بر ویژگی های میکروبی، شیمیایی و حسی میگو انجام شد.

مواد و روش ها

در این تحقیق، میگو پاسفید غربی پرورشی (وانامی) بلافاصله پس از صید و سرد شدن با آب بهداشتی در دو دمای 2+ و 2- درجه سانتیگراد نگهداری شد. سپس ویژگی های شیمیایی (pH، بازهای نیتروژنی فرار و اندیس پراکسید)، میکروبی (باکتری های مزوفیل، باکتری های سرمادوست، باکتری های انتروباکتریاسه و استافیلوکوکوس اوریوس) و حسی (رنگ ظاهری و بافت گوشت، بو، چشم ها و..) میگوها در زمان های مختلف (0، 3، 5 و 7 روز) اندازه گیری گردید.

یافته ها:

 نتایج نشان داد که میزان تغییرات شیمیایی و میکروبی در میگوهای نگهداری شده در 2- درجه سانتیگراد بطور معنی داری کمتر از نمونه های نگهداری شده در 2+ درجه سانتیگراد بودند (0/05>p). ضمنا با گذشت زمان، میزان تغییرات شیمیایی و میکروبی افزایش پیدا کرد. میگوهای نگهداری شده در 2- درجه سانتیگراد، از نظر pH، بازهای ازته فرار و اندیس پراکسید تا یک هفته قابل نگهداری بودند اما نمونه های نگهداری شده در دمای 2+ درجه سانتیگراد فقط تا سه روز قابل نگهداری بودند. باکتری های مزوفیل، سرمادوست، انتروباکتریاسه و استافیلوکوکوس اوریوس در تمامی نمونه ها وجود داشتند اما تعداد آن ها در میگوهای نگهداری شده در 2- درجه سانتیگراد بطور متوسط 1/5 تا 2 لگاریتم کمتر از دمای 2+ درجه سانتیگراد بود. از نظر حسی نیز نتایج حاکی از آن بود که میگوهای نگهداری شده در دمای 2- درجه سانتیگراد، تا هفت روز کیفیت خود را حفظ کرده بودند در حالی که نمونه های نگهداری شده در 2+ درجه سانتیگراد حداکثر تا سه روز دارای امتیاز خوب بودند زمان طولانی تر موجب کاهش شدید کیفیت حسی در آنها شده بود.

نتیجه گیری:

 نتایج نشان داد که بهترین دمای نگهداری میگو دمای 2- درجه سانتیگراد و پایین تر از آن می باشد زیرا در این دما، علاوه بر اینکه کیفیت حسی و فیزیکوشیمیایی میگوها حفظ می شود زمان ماندگاری آنها نیز تا هفت روز افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 511
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!