بررسی اثرات عصاره آبی الکلی آویشن شیرازی بر سطح پلاسمایی هورمون های محور هیپوفیز - تیروئید در موش نر بالغ نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آویشن شیرازی گیاهی بوته ای، پایا از خانواده نعناعیان است . غده تیرویید، یکی از بزرگ ترین غدد درون ریز بدن، با ترشح دو هورمون مهم T4 و T3 تحت تاثیر TSH اثر عمیقی در افزایش متابولیسم بدن دارد. آویشن شیرازی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کنندگی، ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد باکتریایی و کاهش دهنده فشارخون، قند خون و لیپیدهای بدن می باشد. در این تحقیق اثرات عصاره آویشن شیرازی بر سطح سرمی هورمون های محور هیپوفیز- تیرویید در موش نر بالغ  از نژاد ویستار بررسی شده است.

مواد و روش ها

48 سر موش نر بالغ ویستار با میانگین وزنی10± 200  به 6 گروه تقسیم شدند: گروه کنترل در طول آزمایش هیچ گونه حلال یا ماده خاصی دریافت نکردند. گروه شاهد دریافت کننده آب مقطر به میزان 2/ میلی لیتر؛ و4 گروه تجربی که روزانه به ترتیب  دوزهای 100، 200، 300 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره گیاه را به مدت 28 روز به صورت IV  دریافت کردند. در روز 29 خونگیری انجام و سرم  نمونه ها جدا شد، سپس غلظت سرمی T4، T3 و TSH به روش رادیوایمونواسی اندازه گیری شدند.

یافته‏ ها: 

طبق نتایج حاصله سطح پلاسمایی T3 در گروه های تجربی4 و3 سطح پلاسمایی  T4در گروه های تجربی4و3، همچنین سطح پلاسمایی TSH در گروه تجربی4، نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری در سطح 05/0≥P نشان می دهند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه در حالت عادی با افزایش سطح T4 و T3 سطح  TSHخون طبق مکانیسم فیدبک منفی کاهش می یابد، افزایش سطح TSH در این تحقیق احتمالا به علت اثرات ترکیبات شیمیایی موجود در عصاره آویشن شیرازی بوده که باعث از بین رفتن اثرات  فیدبکی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- تیرویید و یا مقاومت خود هیپوفیزدر کاهش ندادن TSH شده است. از عصاره آویشن شیرازی می توان پس از انجام تحقیقات تکمیلی در درمان کم کاری تیرویید استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
389 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!